Arnold blickar åt Kina för hjälp

Enligt Reuters sade Kaliforniens guvernör Arnold Schwareznegger i dag att den amerikanska delstaten kommer söka Kinas hjälp att finansiera och bygga höghastighetståget mellan Los Angeles och San Francisco.

Kalifornien mottog tidigare i år drygt 15 miljarder kronor för ändamålet från amerikanska regeringens stimulanspaket.

Då Schwarzenegger under sitt besök i Shanghai i dag träffade en grupp amerikanska affärsmän, menade han att många länder kommer vara med i budgivningen om höghastighetståget men att ”vi främst kommer se till Kinas möjligheter att bygga och finansiera projektet”.

Redan i våras skrev kinesiska regeringen samarbetsavtal med Kalifornien att bistå med pengar och dela med sig av teknik, uppger NY Times. Kalifornien har nämligen stora ekonomiska problem, och har ännu inte kunnat lägga fram någon budget för detta verksamhetsår.

Enligt Reuters skulle delstaten ha stora problem att på egen hand iscensätta omfattande projekt som höghastighetståg. Det lukrativa kinesiska erbjudandet ses också som ett led i landets ambitioner att bli exportör av mer avancerad teknologi.

Samtidigt som Kalifornien inte kan få till stånd en budget, och USA:s regering efter mycket besvär lyckats undvara knappt 60 miljarder svenska kronor för höghastighetståg, satsar Kinas regering 2 200 miljarder kronor för att bygga ut sitt järnvägsnät under perioden 2006-2012.

Reuters menar att om Kalifornien själva skulle bygga höghastighetståg, skulle det krävas ”en mix av investeringar från delstaten, regeringen och privata finansiärer.” Samtidigt är de kinesiska företagen som bygger tåg helt statliga, och backas upp med statliga medel samt lån från de kapitalstarka statliga bankerna.

Dessa företag har utvecklat en väldigt kostnadseffektiv teknik för att bygga snabba tåg, och är redan involverade i projekt i ett tiotal länder världen över. Amerikanska tjänstemän vid transportmyndigheten har under året varit i Kina för att studera tekniken på plats, uppger Reuters.

– Vi har bemästrat teknologin till fullo, och har övertag på exportmarknaden då vi kan bygga billigare och fortare än andra företag, sade en ansvarig vid Kinas järnvägsministerium till China Daily tidigare i år.

En ironi som Reuters missar, men som NY Times underströk tidigare i år, är hur kinesiska arbetare denna gång kommer till USA för att dela med sig av sin teknik och hjälpa till att finansiera ett projekt som USA själva inte har råd med.

För 150 år sedan byggdes nämligen den amerikanska stambanan också av kinesiska arbetare, men då som underbetalda grovarbetare under vidriga förhållanden.

Relaterade länkar: NyTeknik