Saab nu en tredjedel kinesiskt

I veckan blev det klart att Saab till 29,9 procent blir kinesiskt, efter en investering på 1,35 miljarder kronor från biltillverkaren Hawtai.

Förhandlingarna var intensiva under helgen. Avtalet tecknades i tisdags, och under onsdagen hölls en presskonferens i Peking där Saabs ordförande Victor Muller sade:
“Produktionen i Sverige är till 100 procent garanterad. Fabriken i Trollhättan kommer att fortsätta att producera för resten av världen, och även till viss del Kina”.

Victor Muller sade att affären täcker Saabs kapitalbehov på medellång sikt. Tillverkningen i Trollhättan ska nu återupptas, och planeras tillsammans med antalet anställa snart öka.

Just som med Volvo och Geely, så kommer Saab och Hawtai även fortsättningsvis vara två olika märken. Genom Hawtai får Saab nu förbättrad tillgång till den kinesiska bilmarknaden, som är världens största.

Redan i december 2012 kan tillverkningen av Saabs nya 9-3 produceras i Kina. Ett utbyte även åt andra hållet kommer ske, och en överföring av teknologi inledas.

”Affären ger oss tillgång till innovativ teknologi och ett internationellt nätverk som annars hade tagit oss decennier att bygga”, sade Hawtais vice ordförande Richard Zhang i ett pressmeddelande, och lade till att Saab är ”en ikon” bland bilmärken.

Mycket verkar oklart kring Hawtai, som är ett ungt företag grundat år 2000 då styrelseordföranden Zhang Xiugen köpte loss märket från en statsägd fordonstillverkare.

Hawtai beskrivs av anlytiker som ”ett okänt, obetydligt märke”, som i fjol sålde 80 000 bilar och hade omkring en halv procent av Kinas bilmarknad, skriver SVD

Sveriges Radio sade dock under morgonen att Hawtai kan ha överdrivit såväl volymen som åldern på företaget. Fjolårets tillverkning sades snarare vara 60 000 bilar, enligt en rapport från Sveriges ambassad i Peking.

På Hawtais hemsida står inget om vem som äger företaget eller vilka som sitter i dess ledning, skriver Dagens Industri.

SVD skriver att ”bolaget uppges vara helägt av styrelseordföranden Zhang Xiugen”.

Dagens Industri menar med hänvisning till Hawtais webbsida att företaget har en årlig kapacitet av 350 000 fordon.

Enligt SVD har dock Hawtai en kapacitet om 650 000 fordon i två fabriker i Kina, med Hawtai och den kinesiska encyklopedin Baike som källa.

Men jämfört med Saabs 900 ingenjörer har Hawtai 1 200 stycken. Dessutom har de en egen fabrik för motortillverkning, något som Saab saknar.

Victor Muller är lyrisk över hur likheterna mellan Saab och Hawtai borgar för ett lyckat samarbete. Även Hawtai tillverkar främst lyxbilar och SUV:ar.

Innan affären går i lås ska den dock godkännas av myndigheter i såväl Kina som EU.

För den som inte hängt med i svängarna publicerar The Telegraph en tidslinje över de senaste årens turbulenta händelser kring Saab.

Läs även statliga China Dailys artikel om affären.