Fyra till sjukhus efter slagsmål med järnrör vid Apple-butik

Fyra personer togs till sjukhus under helgen efter bråk i kön till Apples butik i Peking. En glasdörr slog sönder i tumultet.

Köerna ringlade långa av kunder som var ute efter vita iPhones och iPad 2, som släpptes i Kina i fredags.

Bråket vid butiken i Peking ska ha brutit ut under lördagen, sedan en ”utländsk anställd” givit sig in i kön för att ”knuffa och slå” de som försökte tränga sig, skriver AFP.

Efter att den anställda gått tillbaka in i butiken, tog flera kunder tillfället i akt att slå sönder affärens glasdörr och knuffa undan flera säkerhetsvakter för att kunna hämnas de påstådda slagen från den butiksanställda.

En mer detaljerad beskrivning av händelseförloppet ges av The Mac Observer, som sammanställer uppgifter från flera internetsidor, twitterkonton och ögonvittnen.

Det framgår där att den anställda mannen – en ”190 centimeter lång utlänning” – gick lös på flera kunder med ett föremål av metall eller järn, efter att dessa krossat dörren till butiken.

En twittrare som befann sig på platsen sade sig se blod, krossat glas och hundpatruller från polisen.

Ett annat ögonvittne återger en liknande berättelse; att en ”anställd icke-kinesisk man kom ut från butiken med en metallklubba” och slog ner två unga män och två medelålders kvinnor.

Det var dessa fyra som fick uppsöka sjukhus, enligt ögonvittnet, som också säger att Apple inte betalat sjukvårdskostnaderna.

Enligt dessa ögonvittnen ska alltså misshandeln ha tagit vid efter att folk i kön blivit sura för en tillrättavisning och då krossat dörren i ilska.

The Mac Observer lägger upp ett par foton på de skadade kunderna.

Butiken i fråga stängde efter tumultet i lördags, men öppnade åter under söndagen.

Köerna till Apples butiker ska ha varit så långa att folk tjänat pengar på att sälja sin plats i kön. Det har nämligen uppstått en stor svart marknad för iPads och iPhones, med kunder villiga att betala ett betydligt högre pris än i butiken.

Det ska till och med finnas ett ”official scalpers area”, dit de som inte lyckades knipa en produkt vid huggsexan i butikerna kan vända sig.

Där säljer kunder som köat i över tolv timmar av sina inköp, med en vinst som kan motsvara flera kinesiska dagslöner.

Apples är omåttligt populära i Kina och har i dag 78 procent av marknaden tablet-datorer här. Företaget planerar öppna 25 nya butiker i Kina innan årets slut.