Media och tjänstemän vill tona ner kinesisk tågolycka

Sent under lördag kväll kinesisk tid – lördag eftermiddag svensk tid – orsakade en tågolycka vid staden Wenzhou (温州), provinsen Zhejiang (浙江), minst 39 dödsfall och över 200 skadade.

Första dagen efter olyckan gick rapporterna mest ut på att fastställa skadorna, anledningen och ifrågasätta säkerheten av den stora och billiga expansionen av snabbtåg.

Detta har i dag på många håll utvecklats till ilska, dels då många menar att olyckan hade kunnat undvikas, men också på grund av stort missnöje med myndigheternas agerande efter att katastrofen väl inträffat.

Till att börja med läckte riktlinjerna för medias rapportering från Kinas centrala propagandadepartement (som vanligt) ut på internet.

Flera kinesiska journalister har under dagen bekräftat för bland annat Reuters att de mottagit följande order från myndigheterna:

Givetvis har statliga tidningar och tv under dagen följt direktiven, och även på engelska CCTV 9 – en engelskspråkig kanal riktad till utländska tittare – var det ovanstående historier som gällde.

Men det finns undantag. En intressant jämförelse har dragits upp av Shanghaiist, där de stora statliga och partibundna tidningarnas förstasidor läggs bredvid ett antal mindre lokala tidningar.

De största tidningarna har alla en ceremoni inom militären som huvudnyhet, medan många av de mindre lokala tidningarna trycker upp bilder från olycksplatsen på ettan.

De lokala tidningarna ute i provinserna är nämligen alltid svårare för myndigheterna att kontrollera.

Under eftermiddagen hölls även en presskonferens med järnvägsministeriet, om än under mycket märkliga omständigheter.

Enligt Shanghaiist hade en hop journalister som tröttnat på att vänta till slut tagit sig in i mötesrummet på lyxhotellet där konferensen skulle hållas.

Ingen av tjänstemännen var kvar där, och enligt (obekräftade) rykten ska först bara fyra journalister fått inbjudan till konferens – alla från de största tidningarna och den officiella nyhetsbyrån.

Hur den än må vara med det, så blev en kortare presskonferens till slut av. Flera journalister ställde då under en mycket hetsig atmosfär en rad frågor till järnvägsministeriets talesman Wang Yongping.

[youku id=”XMjg4MTA3OTI0″]

Video från presskonferens där järnvägsministeriets talman grillas av kinesiska journalister (på kinesiska)

Det är för övrigt samma Wang Yongping som för bara några veckor sedan slog sig för bröstet och sade att Kinas snabbtåg var så tekniskt överlägset Japans snabbtåg Shinkansen, att de två ”inte kunde nämnas i samma andetag”.

Han gjorde sig även nu impopulär med en gång, genom att hävda att den ”egentliga dödssiffran, enligt min information, är 35”.

Han blev sedan tillfrågad om det barn – två eller fyra år gammal – som räddats från en av vagnarna flera timmar efter att myndigheterna sagt att det inte var någon idé med att söka efter fler överlevande.

”Det var ett mirakel”, svarade Wang Yongping. ”Nej, det är inget mirakel!” ropade flera reportrar, till synes missnöjda med såväl myndigheternas agerande som tjänstemannens svar.

Den lilla flickan togs till sjukhus, och enligt rykten kan hennes liv räddas men benen behöva amputeras. Hennes båda föräldrar ska ha mist livet i olyckan.

Wang Yongping fick också försvara det agerande av flera grävmaskiner, som enligt videofilmer såg ut att försöka begrava de urspårade tågvagnarna, medan kroppar fortfarande funnits där inne.

En ”kamrat” hade sagt till Wang Yongping att grävmaskinernas syfte inte var att begrava vagnen, utan att underlätta räddningsarbetet. Döm själva av videon nedan:

[youku id=”XMjg3OTE2NTQ0″]

Kinesiska grävmaskiner går bryskt åt vagnarna, som fortfarande innehåller kroppar av döda, och potentiellt överlevande, människor.

Ingen blir heller särskilt nöjd då talmannen säger: ”Många kan tro att det här är ett säkerhetsproblem orsakat av själva snabbtågssystemet. Jag vill säga att Kinas teknologi inom detta område är ytterst modern, når upp till standarden och att vi fortfarande har förtroende för tekniken”.

Mitt under konferensen stormade sedan en journalist som varit med på tåget och överlevt olyckan in i rummet. Det fick Wang Yongping att ställa sig upp, buga, och be om ursäkt å hela järnvägsministeriets vägnar.

Journalisten går hårt åt Wang Yongping, som i sin tur lovar ”kompensation” även till de resenärer som inte behövt uppsöka sjukhus.

Då Wang Yongping sedan ska till att lämna presskonferensen blir han blockerad av reportrar som vill ställa ännu fler frågor. Se ett bildspel över dramat här.

Förutom järnvägsministeriets ursäkt har också tre mellanchefer hastigt avskedats efter olyckan, och många också vill se järnvägsministerns avgång.

Kinas förra järnvägsminister fick nämligen lämna sin post tidigare i år, då det uppdagats att han tagit emot nästan en miljard kronor i mutor.

Översiktsbild från olycksplatsen. Se Caixin för bildspel med fler foton.

Som vanligt är internet den plats där mest ilska ventileras. Många förbannar myndigheterna å det grövsta, och lovar heligt att aldrig mer åka snabbtåg.

ChinaGeeks har sammanställt ett par undersökningar som cirkulerar på Kinas egna Twitter, kallat Weibo (微波).

En sådan poll ställe frågan hur kinesiska myndigheter har hanterat olyckan. Av fler än 55 000 svarande väljer 93 procent alternativet ”Väldigt missnöjd – myndigheterna visar brist på respekt för mänskligt liv”.

En annan undersökning ställde frågan om olyckan var ”natural” eller ”man-made”. Över 98 procent av de 18 000 som svarat ansåg olyckan vara ”man made”.

Kinesiska internetanvändare har också sammanställt ett spreadsheet med uppgifter om de avlidna, för att säkra den egentliga dödssiffran.

Denna tågolycka kan vara början på något stort, då det tack vare internet inte fungerar att gömma undan skandaler på samma vis som de äldre kinesiska ledarna är vana vid.

Åtminstone verkar olyckans efterspel ha höjt modet hos Kinas journalister, och ilskan hos dess internetanvändare.