Guide för Kinas sociala medier

Kina har enligt den senaste uppskattningen 485 miljoner internetanvändare – ungefär lika många som det totala antalet invånare i EU – och sociala medier växer här så det knakar.

Chattprogrammet QQ har drygt 700 miljoner registrerade konton, och den inhemska mikrobloggen Sina Weibo beräknas snart gå förbi Twitter.

Lägg även till otaliga sidor för att dela video och bilder, samt en växande kinesisk modifierad kopia av Facebook.

Brittiska The Economist skrev nyligen en längre artikel i ämnet.

Man belyser även de växande internetportalerna med sina mångfacetterade tjänster, och en ökad affärsaktivitet på nätet som innebär att Kina innan 2015 kommer gå om USA och få flest ”online shoppers”, samt högst omsättning på internethandeln i hela världen.

Det kan även ses då betaltjänsten Alipay har gått om PayPal och Worldpay, och är nu världens största betaltjänst på internet.

Men trots storleken och betydelsen av Kinas internetportaler och sociala medier, är det få svenskar som ens hört dessas namn, och än mindre vad de egentligen används till.

Kinamedia vill därför ge Sveriges största och mest utförliga guide för Kinas sociala medier, internetportaler och andra tjänster av betydelse.


Baidu: ”Kinas Google”, som med sin söktjänst står för just över hälften av alla sökningar som görs på internet i Kina. Baidu är den sjätte mest trafikerade sidan i hela världen, och växer nu fort sedan Google flyttat från Kina efter bråk med regeringen.

Förutom sökning av text och bild erbjuder Baidu en uppsjö av tjänster, bland annat helt gratis nerladdning eller streamning av miljontals låtar i mp3-format.

Man har också nyligen startat en karttjänst som påminner mycket om Google Maps, men med mer detaljerade kartor för Kina med omnejd, samt en webbläsare vid namn Baidu Browser, som påminner mycket om Google Chrome.

Baidu har expanderat utomlands genom en japansk version, där man kan söka efter text och bilder på japanska. Etablering i utlandet kan dock försvåras av att företaget flera gånger fått kritik för att censurera sina sökningar från ämnen och frågor som kinesiska myndigheter finner känsliga.

Baidu är sedan 2007 listat på Nasdaq i New York.


Alibaba: Internetportal som främst använder internet för som affärsplats och nu förfogar över Alipay, världens största online-betalningssystem räknat i omsättning av transaktioner.

På alibaba.com länkas otaliga kinesiska exportörer samman med utländska importörer. Det är världens största business-to-business plattform på internet, med över 65 miljoner registrerade användare i fler än 240 länder och områden.

Alibaba driver även Taobao, en tjänst där företag eller privatpersoner säljer sina varor till konsumenter. Taobao har snabbt övertagit sin västerländska like eBay i såväl trafik som omsättning, dels genom att man inte tar någon avgift för överföringar (som ju nästan uteslutande går via Alipay).

Alibaba har cirka 22 000 anställda, vilket är dubbelt så många som Baidu eller svenska Handelsbanken.


Tencent QQ: Viktigt att här skilja på Tencent (internetportal) och QQ (en service från Tencent). QQ är en instant messaging service, alltså med samma princip som MSN Messenger, som har nästan 700 miljoner registrerade konton, och därmed är ett av världens största sociala nätverkssajter. Vid flera tillfällen har QQ haft fler än 100 miljoner användare online samtidigt.

QQ är den tionde mest trafikerade sidan i hela världen, just ett snäpp bakom Twitter. Också Tencent hittas på Nasdaq-börsen, och är världens tredje största internetföretag räknat i börsvärde, bakom Google och Amazon.

Tencent erbjuder även exempelvis e-handel och onlinespel, men har här inte lyckats bli lika framgångsrika som med QQ. Icke desto mindre är Tencent, tillsammans med Baidu och Alibaba, ett av Kinas tre dominerande ”internetkonglomerat”.

Liksom Baidu har man relationer till Kinas regering. Det sägs att genom en installation av QQ följer också en programvara med som censurerar sökningar och blockerar känslig text.


Sina: Är den största kinesiska internetportalen med inriktningen infotainment, det vill säga blandning av främst nöje med information och kunskap. Själva portalen har drygt 100 miljoner användare registrerade världen över, då man skapat sidor särskilt utformade för kineser som bor i exempelvis USA, Japan eller Europa.

Sina äger också mikrobloggen Sina Weibo, som är Kinas största mikroblogg. Nyligen kom statistik på att Weibo nått över 200 miljoner registrerade användare – samma antal som världens (tidigare) största mikroblogg Twitter senast uppgav, och Weibo växer i dag betydligt snabbare än Twitter.

Det ryktas om att engelska Sina Weibo ska lanseras senare i år, vilket då kan bli ett alternativ till Twitter, då man erbjuder smidigare lösningar för att ladda upp exempelvis bilder och videos i det 140 tecken långa meddelandet.

Sina Weibo har också blivit en stor plattform för missnöjda internetanvändare som här skriver om allt från polisvåld till korruption och uppmanar till stora protester. Mängder med inlägg censureras därför varje dag av myndigheterna.

Sina är den tredje mest trafikerade sajten i Kina, och hamnar på plats nummer fjorton i världen. Man först av kinesiska internetföretag med börsintroduktion på Nasdaq år 2000.


Renren: Socialt nätverk närmast identiskt med Facebook gällande utseende och funktioner. Har 160 miljoner registrerade användare, varav fler än 30 miljoner är aktiva varje månad.

Kallas ofta för Kinas alternativ till Facebook, som ju är blockerat i Kina. Även Renren är kraftigt censurerat, och meddelanden eller bloggar med vissa ord försvinner direkt.

Användande uppmuntras med hjälp av bonuspoäng och olika nivåer som nås genom hög aktivitet. Även Renren genomförde i år sin börsintroduktion på Nasdaq i New York.


Youku: Då även Youtube är censurerat i Kina, finns också en stor marknad för publicering och delning av video. Störst av dessa sidor har Youku blivit, där det till skillnad från Youtube går att ladda upp hur långa videos och filmer som helst.

Youku samarbetar också med över 1 500 licensierade tv-kanaler, filmbolag och distributörer i Kina, som regelbundet lägger upp hela filmer och tv-serier på sajten.

Man kan även ”lagligt” se flera populära tv-serier och filmer från väst helt gratis på Youku, som är förbjudna på exempelvis Youtube på grund av copyright. Dessa lagar gäller nämligen inte i Kina.

Också Youku återfinns på börsen i New York. Andra populära videodelningssajter i Kina innefattar Tudou och 56.


Som jag nämnt i texten ovan har flera kinesiska tjänster och sidor på internet planer på att expandera utomlands.

Detta höjer givetvis tillväxtpotentialen, då flera av dem har tiotals eller hundratals miljoner användare trots att man endast finns i Kina.

Omvänt har det av flera anledningar varit svårt för utländska internetsidor och tjänster att etablera sig i Kina.

Enligt Wall Street Journal beror detta delvis på censur och krångliga registreringsprocesser.

Men det sägs också bero på att lokala aktörer är skickligare på att anpassa sidor och tjänster så de passar kinesiska användare.

Bara språket utgör ensamt ett stort problem, vilket inte är lika besvärligt för de kinesiska företagen som relativt enkelt kan använda sig av engelska för att locka utländska användare.

Linkedin, som knappt drabbats av någon censur, är ett av de mest framgångsrika utländska internet-communityn i Kina.

Trots det har man bara en dryg miljon registrerade användare här, jämfört med två miljoner i det i sammanhanget väldigt lilla Australien.

En karta från Oglivy som visar 50-60 av de viktigaste sociala medierna i Kina, samt visar vad de är till och för och jämför dem med tjänster och märken vi känner till i väst. Klicka på bilden för större version.