Kinas bilförsäljning minskar med 23,8 procent!

Under något års tid har jag varje månad skrivit en handfull inlägg på Finanslivs utmärkta blogg.

Många läser både Finansliv och InBeijing, och därför vill jag sällan posta om inläggen här.

Dock skrev jag i dag om något väldigt väsentligt; ytterligare ett tecken på att Kinas ekonomiska tillväxt börjar stanna av.

Det handlar om en fjärdedels minskning av bilförsäljningen. Jag återger inlägget här nedan:

I stället för att kolla på Kinas officiella ekonomiska statistik – som många tror är lögn och förbannad dikt – så är det intressant att se på utvecklingen av olika sektorer i samhället.

Tidigare har jag ju nämnt minskad oljeimport, färre order av nya fartyg, minskad efterfrågan på anläggningsmaskiner och ett byggstopp av landets omtalade snabbtåg.

Nu i veckan kom också ny statistik över bilförsäljningen, som under januari 2012 sjönk med hela 23,8 procent, jämfört med samma månad i fjol.

Det såldes under januari ”bara” 1,16 miljoner passagerarbilar, jämfört med 1,5 miljoner januari 2011.

För vissa tillverkare var det ännu värre; Ford tappade hela 42 procent, ner från 53 340 till 30 976 sålda bilar.

Visserligen kan detta tapp delvis förklaras med att det kinesiska nyåret föll in i januari i år, och i februari förra året.

Nyåret är en tid då många kineser är lediga, åker hem till sina familjer och kanske väntar med viktiga beslut som bilköp.

Men samtidigt ska man ha klart för sig att bilförsäljningen i Kina som helhet går på sparlåga. 2010-2011 ökade den med endast 2,5 procent, jämfört med tvåsiffrig ökning i snitt de senaste åren.

En kinesisk analytiker som Reuters talar med, tror att ”bilförsäljningen i år kommer bli samma som under 2011, om inte lägre”.

De senaste åren har ju bilförsäljningen ökat så pass i Kina eftersom ekonomin växt och folk haft mer pengar att röra sig med – nu verkar trenden alltså vända.

Detta får givetvis inte bara effekter i Kina, utan bland hela världens biltillverkare, då Kina 2009 passerade USA och sedan dess varit världens största bilmarknad. Även General Motors sålde fler bilar i Kina än i USA.

Hur kommer utvecklingen påverka exempelvis Volvo?

För den som vill läsa mer om Kina i ämnet banker, finans och försäkringar, följ mig på Finansliv!

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera