Igen: 300 meter järnväg faller samman i Kina

Har tidigare här ofta skrivit om Kinas otroliga expansion av snabbtåg, på vilken det satsats över 2 000 miljarder kronor de senaste åren.

Planerna såg fina ut, och många länder har visade intresse att importera de billiga tågen.

Med tiden anklagades Kina för att kopiera västerländsk teknologi, och tulla på säkerheten till förmån för hastighet och byggtid.

Det hela visade sig åtminstone delvis stämma i och med tågkraschen i Wenzhou förra sommaren, och nu kommer återigen rapporter om att 300 meter räls där snabbtågen ska köra har fallit samman på grund av ”ihärdigt regn”.

Det skedde på sträckan Wuhan-Yichang i provinsen Hubei (湖北). Den var redan testkörd, och skulle invigas i maj i år.

Bild från förra sommarens tågolycka i Wenzhou. Bristande säkerhet kostade då minst 40 passagerare livet.

Medan statlig media främst skyller på väderleken, beskrivs det hela som ”en olycka som undvikits tack vare tur” av bloggare.

Det finns nämligen uppgifter/rykten om att det använts dåligt byggmaterial på just denna sträcka för att hålla nere kostnaderna:

Even though there was no loss of life in this collapse, tragedy seems to have been averted through luck rather than through inspections or maintenance. In fact, early last week reports came out about alleged use of sub-standard materials in the construction of this very line.

A Time Weekly report said Thursday that CGGC’s earth supplier Ni Hongjun reported to the authorities in 2010 that CGGC employees replaced at least 90,000 cubic meters of spall with earth for personal benefit, causing serious safety risks for high-speed trains and passengers.

The Wuhan-Yichang high-speed railway runs in Central China’s Hubei Province, an area prone to flooding caused by the Yangtze River and its tributaries. Replacing spall with earth for the project amounts to building a house on the foundation of cake, the source said. -People’s Daily March 5th

These reports were denied, and the official inspection report was cited as evidence of its safety.

Detta är givetvis ytterligare ett bakslag för det redan krisdrabbade järnvägsministeriet, som har skulder på över 2 000 miljarder kronor, och fick sin budget för 2012 halverad.

Nyheten had just börjat komma ut i västerländsk media, se bland annat Reuters och Wall Street Journal.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

1 Comment

  1. Varför bygger dom ofta på höjden istället för att lägga rälsen direkt på marken som vi gör i Sverige till exempel?

    Om vi skulle bygga likadant tror jag vi också skulle få liknande olyckor i samband med ”ihärdigt regn” eller bara ”lätt snöfall”.

Lämna ett svar till Erik Avbryt svar