Google Zeitgeist: Kina på webben 2012

En av de hetaste snackisarna online 2012 var rymdfarkosten Shenzhou-9 som skickades upp i juni detta år.

Misstänker att denna sidas briljanta och mycket produktiva redaktör Joe Olsson inom kort kommer att sätta sig ned och sammanfatta året 2012 med någon form av nyårskrönika. Det ser jag fram emot. Personligen tänker jag tala i retrospekt genom ett filter av teknologi och sökmotorer. Idag lanserar nämligen Google sin årliga Zeitgeist-karta där hela världen som enskilda nationer beskrivs utifrån de trendigaste söktermerna och största snackisarna online.

Vad har då Kina sökt på 2012?

Som många nog kunde förvänta sig domineras listan av teknologi. På 8:e samt 10:e plats ligger ”iPad 3” respektive ”Android-spel”. Däremot är den allra mest populära söktermen för hela 2012 ”The voice of China”, ett Idol-inspirerat sångjippo från Zhejiangs TV-station som började sändas i juli detta år.

I övrigt är siffrorna inte märkbart förvånande. Bland de tio trendigaste söktermerna återfinns även ”Shenzhou-9”, namnet på den farkost som skickades upp i rymden i juni med Kinas första kvinnliga astronaut, samt ”Gangnam Style” och ”Diaoyu-öarna”, den omstridda ögrupp som gav upphov till omfattande protester och diskriminering mot japaner i stora delar av kina i september-oktober.

En av de hetaste snackisarna online 2012 var rymdfarkosten Shenzhou-9 som skickades upp i juni detta år.
En av de hetaste snackisarna online 2012 var rymdfarkosten Shenzhou-9 som skickades upp i juni detta år.

 

Ett annat hett ämne online var de demonstrationer mot Japan som pågick under september månad 2012
Ett annat hett ämne online var de demonstrationer mot Japan som pågick under september månad 2012

Att reality-tv tar en stor plats av uppmärksamheten bör inte ses som något unikt för Kina. Scrolla själva genom listorna och upptäck att den trendigaste söktermen i Sverige för hela 2012 var bloggerskan, Big Brother-deltagaren och självutnämnda konstnärinnan Hanna Widerstedt som efter månader av excentriska utspel, låtsasförhållanden och kringapande i sociala medier kom ut i pressen och förklarade att det hela bara var ett ”konstprojekt”.

Dock ska man kanske inte alltid förlita sig på siffror och listor. Viktigare är möjligvis vad vi säger och samtalar om i det privata. 

Så vad tycker ni är de hetaste Kina-ämnena 2012? Vad vore värt en plats i kommande Kina-krönikor på webben?

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

4 Comments

  1. Oj, härlig artikel Ruben! Nyttig läsning det här. Skulle vara ännu roligare att se Baidu och Weibo-listor, kanske även YouKus hetaste videos under 2012. Antar att dessa inte släpps på samma sätt.

    • Visst, det finns en liten snedvridning av denna statistik som de flesta ju faktiskt använder kinesiska plattformar. Artikeln borde egentligen heta: vad googlar den teknokratiska VPN-surfande urbana medelklassen på?

      Har inte sett några listor heller. Men det ligger ganska mycket kontinuerlig statistik på Baidu. Självfallet tar de inte med saker som: ”Vilka miljögifter finns i….”

Lämna ett svar till Anonym Avbryt svar