Journalister orsakar protester i Kina – video och bilder

De senaste dagarna har protester för yttrande- och pressfrihet pågått i sydkinesiska staden Guangzhou (广州), sedan en ledarartikel vid tidningen Southern Weekly (南方周末) plockats bort av den lokala censurmyndigheten.

Artikeln i fråga är en årlig ”nyhetshälsning”, som i år var tänkt att publiceras 3 januari med rubriken ”Kinas dröm, drömmen om en konstitution”.

Men censuren tyckte alltså att innehållet var allt för reformvänligt, och enligt uppgift var det provinsen Guangdongs (广东) propagandachef Tuo Zhen som ändrade artikeln just innan publicering, till en hyllning för kommunistparti under rubriken ”Vi är i dag närmare vår dröm än någonsin tidigare”.

Southern Weekly är en relativt liberal tidning, som regelbundet hamnar i trångmål med myndigheterna. Översättningar av artikelns innehåll går att läsa via China Media Project.

Artikelns ändring – liksom faktumet att flera av Southern Weeklys anställda påbörjade en strejk – uppmärksammades genast på internet, och väckte ilska främst på Kinas mikrobloggar.

Snart spred skapade dock missnöjet protester utanför Southern Weeklys kontor, med flera hundra demonstranter, samtidigt som flera andra tidningar och internetportaler uttryckte sitt stöd för de strejkande journalisterna.

Min vän och kollega Jonah Kessel, fotograf på NY Times, är på plats i Guangzhou, och postade nyligen denna video från protesterna på sin blogg:

Kessels video från Guangzhou går också att se via Vimeo

Som ni kan se är det hårda ord som sägs, och dessutom har våldsamheter ägt rum, då en ”anti-reform” grupp också anslöt till platsen, viftande med Mao-porträtt och kommunistvänliga slogans.

Givet den snabba spridning fallet fått, torde myndigheterna vara på helspänn. Upptakten är inte helt olikt vad som föregick innan protesterna på Himmelska fridens torg 1989, och det råder inget tvivel om att frustrationen hos demonstranterna är stor.

Polisen verkade dock hålla sig lugn, även om de på sedvanligt vis varit noga med att filma och fotografera den protesterande skaran.

I dag dök dock en rad oroväckande tweets upp i min feed, från Mark MacKinnon, korrespondent för kanadensiska Globe and Mail, som också är på plats i Guangzhou:

mck1

mck2

mck3

mck4

Det verkar alltså som att några av de demonstrerade förts bort. Varför och vad som kommer hända med dem kan vi än så länge bara spekulera i.

Under torsdagen kom veckoupplagan av Southern Weekly ut som vanligt – även om den sades vara något sen och saknas hos en handfull återförsäljare – och de strejkande journalisterna tycks ha återgått till arbetet.

Sökningar på tidningens namn är censurerad på Kinas största mikrobloggar, och en tidning i Peking som uttryckte viss sympati för sina kollegor i söder sägs ha haft besök av en av de högre tjänstemän från stadens propagandamyndighet.

För tillfället verkar det alltså som att luften gått ur protesterna, men InBeijing kommer naturligtvis vara med och bevaka om händelseförloppet skulle få en oväntad vändning.

En del svenska medier har rapporterat om situationen, men som vanligt har det varit dåligt med bilder. Håll här nedan till godo med några av Jonah Kessels foton, och se ännu fler bilder med tillhörande beskrivning via Jonahs blogg. Full copyright Jonah Kessel.

jonah5

jonah1

jonah2

jonah3

jonah4

Relaterat: SR, SR, SR, DN, SvD, SvD, SvD, Dagens Media

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

4 Comments

  1. För de som kanske inte läser kineska, bilden som är tredje längst ned, med mannen som håller upp en skylt, läser typ(!): ”Rensa ut förrädarna, omkullkasta qvislingarna” (pressfrihetsdemonstranterna alltså)

    • Tycker också en del av reaktionerna från propagandadepartementet påminner lite om ledaren i Folkets Dagblad april 26 -89: ”必须旗帜鲜明地反对动乱”.

Kommentera