Veckan som gick: Nyheter från Kina/Asien v. 5

Den stora nyheten denna vecka kretsar kring kinesiska dataintrång. I torsdags gick New York Times ut med att man under fyra månaders tid attackerats av kinesiska hackers, som tros leta efter uppgiftslämnare till artiklar om korruption i Kina.

Dagen publicerade även Wall Street Journal, Washington Post och Twitter artiklar som menade att de råkat ut för kinesiska hackers. Läs samtliga artiklar under rubriken ”Internet, teknik & media” nedan.

Missa inte heller artikeln om kinesiska hackers som jag skrev i det aktuella numret av Computer Sweden.

Följ även InBeijing på Twitter och Facebook för att inte missa några viktiga nyhetshändelser från Kina/Asien.

Det går också bra att prenumerera på InBeijings alla nya artiklar till din mail, helt gratis, genom alternativet ”prenumeration” högst upp till höger på sidan.

VECKAN SOM GICK: NYHETER FRÅN KINA/ASIEN V. 5

EKONOMI & HANDEL

Coming of age: China’s used car market outpaces new sales growth – Kina är sedan ett par år sedan tillbaka världens största bilmarknad. En av anledningarna är att bilar är ett så pass nytt fenomen att det nästan inte existerar någon andrahandsmarknad, utan de flesta väljer att köpa en helt ny bil. Nu börjar det dock bli ändring på det, och Reuters uppmärksammar att 2012 var andra året i rad då försäljningen av gamla bilar ökade mer än nya i Kina. Redan om sju år bedömer man att det kommer säljas fler begagnade än nya bilar här. Ytterligare ett bekymmer för biltillverkare på en marknad som de senaste 2-3 åren växt allt mer långsamt i procent än tidigare.

Dangerous Curve Ahead, the IMF Warns China – Internationella valutafonden varnade i veckan Kina för att dess skeva demografi kommer innebära stora problem angående antalet arbetare i framtiden. Enligt en ny rapport kommer Kina lida underskott på arbetskraft redan någon gång mellan åren 2020-2025, och det finns inte mycket landet kan göra för att åtgärda problemet. Anledningen till detta är givetvis den ettbarnspolitik som gällt sedan omkring 1980, och minskat antalet födslar med några hundra miljoner. Enligt Wall Street Journal kommer denna arbetsbrist leda till att lönerna ökar betydligt, varpå den industriella lönsamheten sjunker och med den också viljan att investera i nya jobbtillfällen. Minskningen har börjat redan nu; 2012 var det första året sedan 1949 som landets arbetare faktiskt minskade i antal.

POLITIK & INTERNATIONELLA RELATIONER

Chinese Court Issues Severe Sentences in Tibetan Self-Immolations – Kinas myndigheter menar att religiös hjärntvätt ligger bakom de självmord som sker genom att allt fler av landets tibetanska minoritet sätter eld på sig själva. I veckan uttryckte man ståndpunkten genom att döma en tibetansk munk till döden med två års uppskov, och en annan till tio års fängelse, för att ha hetsat åtta andra tibetaner att tända eld på sig själva. New York Times påpekar att över 100 tibetaner har tänt eld på sig själva sedan 2009, varav minst 81 har dött av skadorna.

Colonial flags fly in Hong Kong as anger grows – Kinas allt större inflytande över Hongkong har på senare tid resulterat i flera stora protester. AFP uppmärksammar att Union Jack, den brittiska flaggan, blir ett allt vanligare inslag bland de demonstranter som tycker mycket har försämrats sedan Hongkong lämnades över från Storbritannien till Kina 1997. Anledningen till missnöje bland stadens invånare är bland annat växande inkomstklyftor och stigande huspriser, men även att det börjar bli allt sämre med ”värderingar och likhet inför lagen”, menar de som AFP pratat med. Uppropp på internet och kommentarer som ”Great Britain built Great Hong Kong” är en nagel i ögat för kinesiska myndigheter.

In China, Most Politics Is Local – En mycket relevant ledarartikel från New York Times som ifrågasätter de som lägger stor vikt vid Xi Jinpings personlighet då det gäller politiska reformer i Kina. Det påpekas mycket riktigt att Kina styrs av konsensus, och att Xis person inte spelar sådan stor roll som många vill tro vad gäller Kinas framtida politiska riktning. Desto viktigare är det att ändra på själva systemet, som sedan reformerna för drygt 30 år sedan gjort att politik i Kina främst handlar om beslut på lokal nivå. Det är lokalpolitikerna som tar de beslut som påverkar människor dagliga liv, och så länge de har frihet att så göra utan risk för rättsliga följder så är det svårt att bli av med korruption och förtryck. Författaren menar att Kina i det närmaste är unikt i att politiker på lokal nivå har frihet att bestämma över såväl politik som ekonomi, och att detaljstyrning från politikerna i Peking är mycket ovanligt.

Is Xi Jinping a Reformer? Wrong Question. – Ytterligare ett blogginlägg, denna gång från Wall Street Journal, som menar att det fokuseras för mycket på Xi Jinping som person då det pratas politiska reformer i Kina. Författaren menar här att frågor som om det Xi eller de nya ledarskapet är seriösa gällande reformer är helt onödiga och fel ställda. Hon menar att det står klart att ledningen förstår behovet av reform, men samtidigt att den kommer ske långsamt och försiktigt för att undvika risker. Att tala om Xi Jinpings vilja för reformer är alltså poänglöst, eftersom det bara leder till spekulationer subjektiva slutsatser. Det står utan tvivel att viljan existerar, men det enda vi kan göra är att vänta och se.

INTERNET, TEKNIK & MEDIA

Hackers in China Attacked The Times for Last 4 Months – New York Times gick alltså i veckan ut med att hackers i Kina attackerat tidningen sedan i oktober, då man skrev en artikel om misstänkt korruption bland vänner och familj till premiärminister Wen Jiabao. I över fyra månader ska hackarna bland annat ha försökt ta sig in på de anställdas mailkonton, förmodligen för att leta efter uppgiftslämnare. New York Times hyrde in säkerhetsexperter som ska ha samlat bevis på att attackerna kommer från Kina. Landets myndigheter förnekar det hela, och kallar anklagelserna för ”oansvariga”.

Chinese Hackers Hit U.S. Media – Dagen efter New York Times publicerade sin artikel om kinesiska hackers, sade sig även Wall Street Journal ha upplevt att deras reportrar som täcker Kina har blivit utsatta för liknande attacker och bland annat fått sina mailkonton kapade. Man påpekar också att Kina under lång tid har attackerat flera amerikanska mediaföretag, exempelvis Bloomberg då de skrev en artikel om korruption bland vänner och familj till den nya presidenten Xi Jinping. Wall Street Journal menar att kinesiska hackers blivit ett stort hot mot säkerheten i många västländer.

Chinese hackers suspected in attack on The Post’s computers – Också Washington Post har varit utsatta för attacker från kinesiska hackers, varav de första ägde rum redan 2011. Attacken ska ha varit snarlik med de som andra amerikanska mediaföretag råkat ut för. Tidningen använder sig av samma datasäkerhetsföretag som New York Times, och företagets vice vd berättar i artikeln om vad han tror är syftet med de kinesiska attackerna. Kinesiska myndigheter förnekar all inblandning då Washington Post når dem för kommentarer.

China May (or May Not) Be Behind the Twitter Hack – Även Twitter gick i veckan ut med att cirka 250 000 av deras konton har hackats på olika vis, och insuinerar att dessa attacker kommer från Kina. The Atlantic vidareutvecklar Twitters egna uttalande, och understryker att företaget indirekt menar att Kina ligger bakom majoriteten av de aktiviteter där bland annat mailadresser, användarnamn, lösenord och chatthistorik kommits över.

The People’s Republic of Hacking – Med anledning av veckans hackskandaler förklarar Foreign Policy i ett blogginlägg bakgrund och status angående attacker från kinesiska hackers. Man tar upp en rad bevis för att attackerna kommer från Kina, och spekulerar i vad som kan göras åt situationen. Det påpekas också att utländska myndigheter, ambassader, försvarsdepartement, tibetanska aktivister och till och med Dalai Lama själv utsätts regelbundet för denna slags attacker.

How the Southern Weekly Protests Moved the Bar on Press Control – David Bandurski från China Media Project uppmärksammar för Jamestwon Foundation hur censurskandalen kring tidningen Southern Weekly tidigare i år har höjt förväntningarna bland landets journalister och mediafolk. I en lång men läsvärd artikel beskrivs bakgrunden och historierna för reform inom mediasektorn i Kina, samt hur Southern Weekly visade klart och tydligt att det finns ett stort och växande motstånd mot landets censurmyndighet, som nu kommer få allt svårare att köra över journalisterna. Få personer i världen vet lika mycket om kinesisk media som Bandurski, som är professor vid min förra fakultet på University of Hong Kong.

WeChat Offends Vietnamese Users with ‘Cow Tongue’ Chinese Maps – Har tidigare här på InBeijing skrivit hur politik försvårar appen WeChats (Weixin) globala expansionsplaner. WeChat, som tvingas lyda under kinesiska myndigheter, har tidigare censurerat känsliga ord som exempelvis ”Southern Weekly”, vilket inte uppskattas hos utländska användare. I veckan påpekade Tech in Asia att WeChat tappar användare i Vietnam, eftersom de ö-grupper som Kina och Vietnam bråkar om är markerade som kinesiska på WeChats Kinakarta.

ENERGI & MILJÖ

Beijing Air Akin to Living in Smoking Lounge: Chart of the Day – Med hjälp av grafik i form av ett diagram jämför Bloomberg luften i Peking med luften i rökrum vid sexton olika amerikanska flygplatser. Resultatet är nedslående. Snittvärdet för Pekings luft under januari har varit 194 i det internationellt vedertagna måttet PM2.5. Detta kan jämföras med ett värde på 166,6 i rökrummen. Världshälsoorganisationen rekommenderar att snittvärdet för ett dygn av hälskoskäl inte bör överstiga 25.

Survey: Breathing bad air in Beijing like smoking 21 cigarettes – Enligt en ny undersökning av ett kinesiskt miljöteknikföretag ska det vara lika illa att andas in Pekings luft under en dålig dag, som att röka 21 cigaretter. Motsvarande siffra för Guangzhou ska vara 25 cigaretter, medan man ”bara” får i sig nio cigaretter under en dålig dag i Shanghai eller Nanjing. Asahi Shimbun intervjuar även en kinesisk professor som menar att en dag då PM2.5 överstiger 300 motsvarar att röka 20 cigaretter.

Where Does Beijing’s Pollution Come From? – Tea Leaf Nation översätter grafik kinesiska internetportalen Sohu angående vad Pekings luftföroreningar beror på. Bensinbolagen Sinopec och Petrochina får sig en känga, då det påpekas att det är dessa mäktiga statliga företag som själva avgör bestämmelserna om hur mycket svavel bensinen tillåts innehålla. Nivåerna är många gånger högre än vad som tillåts i Europa och USA. Bilavgaser, koleldning och föroreningar från grannprovinserna utgör majoriteten av föroreningarna här i Peking. Grafiken har redan postats om tiotusentals gånger på Kinas mikroblogg Sina Weibo.

Sinopec to sell cleaner gasoline in 2014 – Som jag påpekade för någon vecka sedan, så bidrar den höga svavelhalten i den bensin som säljs i Peking i hög grad till stadens luftföroreningar. Det finns nämligen ingen nationell standard angående svavelhalten i bensin i Kina, och de gränsvärden som finns i Peking är mycket värre än i många andra kinesiska städer. Anledningen är att det mäktiga statliga oljebolaget Sinopec har förhalat införandet av lägre gränsvärden, eftersom det skulle bli kostsamt för företaget att rena bensinen. Xinhua rapporterade dock i veckan att Sinopec ska uppgradera sina anläggningar och börja säljare renare bensin över hela landet till 2014.

Smog Thick Enough to Cancel Flights Hits Beijing – Time Magazine skriver om kaoset som senaste tidens luftföroreningar inneburit i norra Kina. I veckan ställdes över 100 flighter in på grund av att smogen i vissa fall reducerade sikten till mindre än 100 meter. Jag var själv på flygplatsen i tisdags, då något dussin plan aldrig kunde lyfta, och min flight ”bara” blev försenad med ett par timmar.

China says 14 guilty of pollution protest violence over treatment plant – Miljöprotester är vanliga i Kina, och i veckan meddelades att fjorton personer i provinsen Jiangsu gjort sig skyldiga till våldsamheter i samband med protester mot en anläggning för vattenrening i fjol. De stora protesterna ägde rum i staden Qidong, och uppmärksammades av såväl lokal som internationell media. Bland annat ska stadens borgmästare ha klätts av halvnaken av folkmassan. Domarna, som kommer offentliggöras vid ett senare tillfälle, kan kanske avskräcka de som höjt rösterna mot den senaste tidens skitiga luft i norra Kina.

SAMHÄLLE, KULTUR OCH HÄLSA

Chinese Courts Turn a Blind Eye to Abuse – Fallet med Li Yan, som i november dömdes till döden för att mördat sin make, har uppmärksammats på nytt då högsta domstolen just bekräftat att domen står fast. Li hade under flera år misshandlats av maken, som brukade fimpa cigaretter på hennes kropp, slå hennes huvud i väggen och låsa ut henne på balkongen under vintern. New York Times menar att domen visar på hur rättssystemet, liksom samhället, fortfarande har lång väg kvar att gå i Kina då det gäller våld mot kvinnor. Då Li hörde av sig till de lokala myndigheterna och ville skiljas, fick hon svaret att det inte kunde ske utan makens medgivande, och att det var enklare om hon kunde ”uthärda svårigheterna”.

Police Officers Detained in ‘House Sister’ Hukou Scandal – Fallet med ”syster hus” har fått stor uppmärksamhet i veckan i media och på internet här i Kina. Det handlar om en kvinna som haft en hög post på en statlig bank, som använt flera falska id-kort för att köpa på sig minst 41 lägenheter i Peking. Det handlar givetvis om korruption. Fallet är nu i upplösning och hittills har sju personer arresterats, varav fyra poliser, för att ha hjälpt kvinnan med att fixa falska id-handlingar. Wall Street Journal påpekar att fallet rör två hjärtefrågor bland den kinesiska allmänheten; möjligheten att köpa lägenheter, samt mantalsskrivningssystemet känt som ”hukou”.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera