Kina passerar USA i näthandel, och handel via mobiltelefon

Här kommer en artikel för er som är intresserade av internet, näthandel och kundbeteende i Kina jämfört med väst. Torde vara särskilt relevant för er som säljer eller vill sälja något på den kinesiska marknaden.

Kinas näthandel har de senaste åren ökat lavinartat. Säljvolymen business-to-commerce på internet har ökat från 55 miljarder dollar 2011, till en prognos på 284 miljarder dollar nästa år. Antalet kunder som handlar online i Kina räknas uppgå till 322 miljoner nästa år, jämfört med 178 miljoner år 2011.

Senast år 2015 kommer omsättningen av Kinas näthandel för första gången passera den i USA. Redan i dag är betaltjänsten Alipay och marknadsplatsen Taobao större än amerikanska Paypal och eBay.

Ännu snabbare går tillväxten för handel online via mobil och surfplatta, vars omsättning ökat hela 30 gånger mellan åren 2010-2013, och redan nästa år kommer att passera USA. I dag har över en miljard kineser mobilabonnemang, och andelen som skaffar smartphone och 3G-uppkoppling ökar snabbt.

Nedan infogar jag två ”infographics” om näthandel samt handel online med mobiltelefon. Med innovativ grafik visas en rad otroliga siffror av dessa aktiviteter i Kina.

Några intressanta punkter att tänka på innan ni ger er in i grafiken:

* 90 procent av Kinas handel conusmer-to-consumer sker via Taobao, och 40 procent av business-to-consumer via Tmall. Båda plattformarna ägs av föetaget Alibaba.

* Alibaba har 22 000 anställda, vilket är dubbelt så många som Handelsbanken.

* Under de första 11 månaderna 2012 översteg handeln på Taobao en biljon yuan (ungefär lika mycket i kronor) vilket var mer är Amazon och eBay tillsammans.

* Fler kineser surfar i dag mobilt (388 miljoner), än med dator (380 miljoner). Detta för att många helt enkelt inte har råd eller kunskap nog för köpa och använda en dator, och ser en billig smartphone som ett alternativ.

INFOGRAPHIC 1 – NÄTHANDEL I KINA:

Infographic1f

INFOGRAPHIC 2 – HANDEL ONLINE MED MOBIL OCH SURFPLATTA I KINA:

kina internet handel

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

2 Comments

  1. ”Fler kineser surfar i dag mobilt (388 miljoner), än med dator (380 miljoner). Detta för att många helt enkelt inte har råd eller kunskap nog för köpa och använda en dator, och ser en billig smartphone som ett alternativ.”

    Är det inte så att många har en dator och en mobil som går att surfa med?
    Jag vet att en del bara har mobil, t.ex. migrantarbetare, men jag funderar ändå lite över dessa siffror. En familj kanske delar en dator medan föräldrarna och barnet har varsin mobil.

    • Det finns visserligen inga exakta siffror på hur många användare som är ”mobile only”. Men undersökningar visar att allt fler kineser för första gången får tillgång till en internetuppkoppling genom sin smartphone. Det går här att köpa smartphones för cirka 500 kronor, vilket givetvis är billigare och enklare än att köpa en dator och sätta upp ett nätverk för den.

      Visst kan det se ut så som du beskriver det i Peking och Shanghai, men tiotals miljoner kinesiska familjer i mindre städer har ingen dator hemma: http://www.itproportal.com/2013/03/06/next-billion-internet-users-and-rise-smartphone/

Kommentera