Volvo kan ersätta Audi som leverantör av lyxbilar till Kinas myndigheter

I veckans nummer av Fokus, som publiceras i dag, skriver jag en artikel om hur Volvo snart kan komma att ersätta Audi som leverantör av bilar till Kinas myndigheter.

Kinesiska tjänstemän köper varje år bilar för cirka 80 miljarder kronor, varav en stor andel är lyxbilar, alltså det segment som Volvo tillhör. I ett par årtionden är det främst tyska bilar som fallit Kinas politiker i smaken, men nu då den nya ledningen istället vill byta till inhemska märken, är Volvo högst aktuellt i och med att man numera ägs av kinesiska Geely.

Från två källor har jag hört att förhandlingar om detta nu sker, och att en uppgörelse ska vara nära eller rentav redan klar. Det handlar om att Volvo – tillsammans med den kinesiska tillverkare Hongqi – kommer ersätta vissa myndigheters inköp av tjänstebilar för 180 000 kronor eller mer.

Jag blir det första svenska journalist som går ut med dessa uppgifter, och artikeln finns alltså i dagens Fokus samt här på tidningens hemsida (betalvägg).

Nedan kan ni se en del av artikeln som ligger utanför Fokus betalvägg. En PDF av den fullständiga artikeln kommer upp här på InBeijing om cirka en vecka.

I största hemlighet pågår just nu förhandlingar om att Volvo ska ersätta Audi hos landets myndigheter.

»Politiker och tjänstemän bör gradvis ersätta utländska bilar med inhemska alternativ.« Kinas nya president Xi Jinping var tydlig i sin uppmaning i december förra året. För de kinesiska biltillverkare, som endast sålde 0,2 procent av bilarna i prisklassen över 200 000 yuan (ungefär lika mycket i kronor) i Kina under fjolåret, var det ett välkommet besked.

Fokus kan nu avslöja att två kinesisktillverkade bilmärken, Volvo och Honqi, snart kan komma ersätta Audi som största leverantör av bilar till Kinas myndigheter.

En av de största kunderna av lyxbilar i Kina är just landets myndigheter, som varje år köper bilar för cirka 80 miljarder kronor. De svarta limousiner som Mao Zedong och hans kolleger brukade vinka från var av det kinesiska märket Hongqi, som dock slutade tillverkas tidigt 1980-tal. »Hög bränsleförbrukning« angavs som förklaring men en mer sannolik förklaring var att Hongqi var en värdelös bil. De pragmatiska ledarna i det nya och rika Kina ville hellre bli sedda i svarta Audis, som med sina tonade rutor sedan dess varit makthavarnas förstaval. Men nu tyder mycket på att tyskarnas dominans är över.

volvo kinaVolvos nya ägare Li Shufu ler säkert ännu större om/då affären med kinesiska myndigheterna går genom