Veckan som gick: Nyhetsbrev från Kina/Asien vecka 46

Föregående veckas nyhetsskörd från Kina har helt dominerats av det tredje plenumet – ett politiskt toppmöte som ägde rum i Peking 9-12 november.

Efter mötet släpptes ett par dokument som med pompa och ståt förklarade att flera reformer står inför dörren. Främst vad gäller ekonomin, där ”marknaden ska spela en större roll” på bekostnad av de statliga företagen, men även vad gäller socio-ekonomiska frågor som enbarnspolitik, social välfärd och böndernas rätt att äga mark. Dessutom ska Kinas hatade system med omskolning genom arbetsläger skrotas.

spekulationerna rapporterna varit så vidlyftiga gällande tredje plenumet, kommer jag helt utesluta detta möte från veckans nyhetsbrev och istället belysa händelser som hamnat i skymundan.

För de läsare som är intresserade av tredje plenumet, hänvisar jag till min inför-artikel för Finansliv som heter ”Mötet som ska förändra hela Kinas ekonomi”, samt min artikel från gårdagen här på InBeijing med namnet ”Kinas tredje plenum – stora reformer eller inte?”.

I det aktuella numret av magasinet Fokus skriver jag dessutom ett helt uppslag om det tredje plenumet, men det tänker jag inte lägga upp här nu, eftersom texten inte publicerats på Fokus hemsida ännu.

Glöm inte att följa InBeijing på Twitter och Facebook, för kontinuerlig nyhetsuppdatering från Kina med omnejd!

VECKAN SOM GICK: NYHETSBREV FRÅN KINA/ASIEN V. 46

EKONOMI & HANDEL

Property in China: Haunted housing – Fastighetspriserna i Kinas största städer har det senaste året ökat med cirka 20 procent, skriver The Economist, som vidare påpekar att investerare och fastighetsföretag som har tjänat stora pengar på denna utveckling, nu ser sig om efter andra marknader att investera på. Till och med Kinas rikaste man, tillsammans med chefen för landets största fastighetsbolag, varnar nu för en bubbla på den kinesiska fastighetsmarknaden. En gissning är att fastighetspriserna kan komma att sjunka med 40 procent om fem år.

Volvo Discovers the Benefits of Being Chinese – Volvo har varit snabba att dra nytta av sitt kinesiska ägarskap, menar Wall Street Journal, som syftar på att märket just valts in på en lista över bilar som kinesiska politiker och tjänstemän uppmanas att köpa. Detta kan potentiellt innebära ett stort uppsving för Volvo, då kinesiska myndigheter varje år köper cirka 750 000 bilar. Volvos status som kinesiskt märke har även möjliggjort ett förmånligt lån från China Development Bank på över en miljard dollar.

POLITIK & INTERNATIONELLA RELATIONER

China says 11 killed in attack on Xinjiang police station – Nya oroligheter blossade i helgen upp i Kinas muslimska provins Xinjiang, där minst 11 personer dog efter en attack mot en polisstation i närheten av staden Kashgar. De attackerande tillhörde den etniska minoriteten uigur, och var beväpnade med yxor och knivar. South China Morning Post talar med källor som menar att attacken påbörjades först efter att kinesisk polis skjutit ihjäl en uigir, och att tiotals uigurer även ska ha arresterats i samband med oroligheterna.

China pressures Muslim Uygur lawyer families on burqas, beards – I en av de senaste restriktionerna angående uigiurers beteende och klädsel i Kina, måste nu advokater i Xinjiang skriva på ett kontrakt som innebär att deras familjemedlemmar inte tillåts bära burka eller odla långt skägg. Särskilt burka och andra former av heltäckande slöjor har blivit vanligare bland uiguriska kvinnor på senare tid, skriver South China Morning Post, som kopplar ihop förbudet med våldsdådet vid Himmelska fridens torg tidigare i November.

JPMorgan’s Fruitful Ties to a Member of China’s Elite – New York Times avslöjade i veckan skumma band mellan det amerikanska finansbolaget JPMorgan Chase, och familjen till Kinas förre premiärminister Wen Jiabao. Under falskt namn ska Wen Jiabaos dotter, Wen Ruchun, genom en ”konsultfirma” ha mottagit cirka en halv miljon kronor i månaden från JPMorgan, vilket ska ha gett banken inflytande och kontakter för att expandera i Kina. Banken ska även ha investerat i företag knutna till familjen Wen.

China wins UN Human Rights Council seat… despite its refusal to allow inspectors in – FN sänkte i veckan sin trovärdighet ännu ett snäpp, genom att låta Kina ta plats i organisationens råd för mänskliga rättigheter. Av de 14 nya medlemmarna har Kina, tillsammans med Ryssland, Kuba, Vietnam och Saudiarabien, vägrat att tidigare ens släppa in rådets inspektörer innanför sina gränser. De nya utnämningarna fick stor kritik bland människorättsgrupper.

INTERNET, TEKNIK & MEDIA

Wall Street Journal and Reuters’ Chinese sites blocked in China – I veckan blockerades de kinesiska versionerna av Wall Street Journal och Reuters hemsidor. Enligt Tech in Asia är det oklart vad detta beror på, eller hur länge de kommer vara blockerade för åtkomst från kinesiska läsare. Således sållar sig de båda företagen till New York Times, Bloomberg och Businessweek vad gäller nyhetsorganisationer vars hemsidor är blockerade i Kina. Dock fungerar de engelska versionerna av Wall Street Journal och Reuters fortfarande.

Reporter for Reuters Won’t Receive China Visa – För en dryg vecka sedan uppdagades även att journalisten Paul Mooney vägras kinesiskt journalistvisum, trots att han är anställd av Thomson Reuters som vill skicka honom till Kina. Mooney är en veteran med 18 års erfarenhet vad gäller att rapportera från Kina, som skrivit många känsliga artiklar för sin tidigare arbetsgivare South China Morning Post. I en intervju med New York Times uttrycker han sorg och hopplöshet över beslutet.

Alibaba Breaks Sales Record Amid China Singles-Day Rebate – Den 11 november slog näthandelsföretaget Alibaba världsrekord i shopping online, då företaget genom sina två plattformar Taobao och Tmall sålde varor för över 35 miljarder kronor på 24 timmar. Anledningen är att 11 november är ”singlarnas dag” i Kina, och att en stor rea ägde rum på Alibabas plattformar för att uppmärksamma detta. Försäljningen var nästan 80 procent högre än under en liknande rea 11 november i fjol.

ENERGI & MILJÖ

Northern Chinese Brace for Smog Spike as Winter Heating Kicks In – Sinosphere varnar för att de redan allvarliga luftföroreningarna i norra Kina kan komma att bli ännu värre, då centralvärmen i fredags slogs på i Peking med omnejd. Norra Kina åtnjuter nämligen centralvärme från 15 november till 15 mars, som dock till stor del framställs genom att elda med kol. I staden Harbin på gränsen till Ryssland slogs värmen på ännu tidigare, vilket för ett par veckor sedan ledde till föroreningar som begränsade sikten till några tiotals meter.

Japan and nuclear power: High alert – The Economist uppmärksammat situationen för kärnkraft i Japan, då den farligaste delen av räddningsarbetet kring reaktorn i Fukushima just ska påbörjas. Alltjämt fortsätter debatten om kärnkraftens framtid i Japan, där även tidigare ledare för regeringspartiet LDP har propagerat för att skrota landets kärnkraft helt och hållet. Men den sittande presidenten Shinzo Abe gör sitt bästa för att så fort som möjligt återstarta landets 50 kärnkraftsreaktorer. Detta för att blidka landets företag och andra mäktiga intressen, men även för att minska behovet av att importera energi.

SAMHÄLLE, KULTUR OCH HÄLSA

Easing of one-child policy may not result in baby boom – Under det tredje plenumet togs ytterligare ett steg för att avveckla Kinas enbarnspolitik, som sedan 1979 har skapat stort demografiskt kaos och personligt lidande. En ny justering innebär att par som bor i städerna nu har rätt att föda ett andra barn, om minst en av föräldrarna själva är ensambarn. Men detta kommer knappast innebära någon babyboom, menar South China Morning Post, då majoriteten av alla kineser sedan tidigare justeringar inte längre omfattas av enbarnspolitiken. Den nya regeln påverkar bara 10 miljoner par, av vilka många ändå inte kommer vilja föda ett andra barn.

Uncivilized Passengers are “Locusts” According to Beijing Subway’s Weibo – I ett pressmeddelande på sin mikroblogg, kallade Pekings tunnelbana i veckan sina resenärer för ”parasiter”, eftersom en vagn på linje 10 skräpats ner utöver det vanliga. Även om Peking är en generös stad, så är denna sortens resenärer inte välkomna att åka på tunnelbanan, stod det i blogginlägget. Pekings tunnelbana tillhör myndigheterna och finansieras med skattepengar, så kritiken från internetanvändare lät inte vänta på sig. En talesman ursäktade sedan inlägget med att det skrevs av en ung praktikant.