Kina vill bygga världens längsta tåglinje till USA, och ett tåg med hastigheten 3 000 km/h

De senaste åren har Kina genomfört en utbyggnad av snabbtåg som saknar like i historien. Tusentals miljarder kronor har spenderats på att binda samman det väldiga landet med räls, och Kina har i dag längre sträcka snabbtåg än resten av hela världen tillsammans.

Men kinesiska ingenjörer är inte nöjda för det. Förutom att fortsätta utbyggnaden på hemmaplan, har planer även avslöjats om att Kina nu vill bygga snabbtåg hela vägen till USA.

Enligt uppgifter i Beijing Times, handlar det om en linje med start i nordöstra Kina, som sedan går genom Sibirien till Alaska, och sedan genom Kanada innan man når amerikanska fastlandet.

Med en spårlängd på 13 000 kilometer blir detta världens längsta tågsträcka, cirka 3 000 kilometer längre än Transsibiriska järnvägen. Den tänkta genomsnittsfarten på 350 kilometer i timmen sörjer för att resan tar ungefär två dagar att genomföra.

Sträckan skulle även innehålla en 200 kilometer lång tunnel under Berings sund, som delar östra Ryssland och Alaska. Det skulle – givetvis – bli världens längsta undervattenstunnel för tåg, fyra gånger längre än den mellan Frankrike och Storbritannien.

Enligt statliga tidningen China Daily, existerar redan den nödvändiga teknologin för en sådan tunnel, som ska användas bland annat för att förbinda Kina och Taiwan med tåg. Vidare skriver China Daily att Kina kan tänka sig bekosta projektet helt på egen hand.

Naturligtvis ställer sig många skeptiska till planerna, och bland annat The Guardian frågar sig om Kina alls konsulterat Ryssland, USA och Kanada i frågan.

Men kineserna har ännu större tankar ändå, och The Guardian citerar Beijing Times planer på inte mindre än fyra interkontinentala snabbtågslinjer:

The first is a line that would run from London via Paris, Berlin, Warsaw, Kiev and Moscow, where it would split into two routes, one of which would run to China through Kazakhstan and the other through eastern Siberia. The second line would begin in the far-western Chinese city of Urumqi and then run through Kazakhstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Iran and Turkey to Germany. The third would begin in the south-western city of Kunming and end in Singapore. The routes are under various stages of planning and development, the paper said.

Som ett litet tilltugg till detta, finns även nya rapporter om att kinesiska forskare har genomfört lyckosamma tester av ett ”super mag-lev tåg” med en hastighet på otroliga 3 000 kilometer i timmen.

De ödmjuka ingenjörerna bakom projektet hoppas att detta kan bana väg för ”en helt ny våg av snabbtåg”. I dag finns världens snabbaste mag-lev tåg redan i Kina, nämligen det som färdas mellan flygplatsen och en tunnelbanestation i en hastighet av 431 kilometer i timmen.