4 av världens 10 största öl är kinesiska

Få personer utanför Kina har någonsin hört talas om Snow Beer (雪花啤酒), trots att denna öl redan 2008 passerade Bud Light och blev världens mest säljande öl räknat i ren volym.

Snow Beer säljs nämligen nästan uteslutande i Kina, där det ökade välståndet har lett till en kraftig ökning även i ölkonsumtionen. Enligt nya siffror från Euromonitor drack kineserna under fjolåret 110 miljarder pints med öl, vilket var ungefär dubbelt så mycket som i USA.

De nya siffrorna visar även att fyra av världens tio största ölmärken nu är kinesiska. Se den aktuella listan här nedan (kinesiska märken i fetstil):

1) Snow
2) Tsingtao
3) Bud Light
4) Budweiser
5) Skol
6) Yanjing
7) Heineken
8) Harbin
9) Brahma
10) Coors Light

Den som är ytterligare intresserad av alkoholkonsumtion i Asien, kan med fördel nedan läsa två artiklar jag skrivit i ämnet.

Första uppslaget är en längre feature i magasinet Accent, om faktumet att kineser dricker allt mer och att landet är den snabbaste ökade spritmarknaden i världen. Förutom ökad tillväxt beror det även på att kvinnor dricker allt mer i det moderna Kina.

Den andra artikeln, för dryckestidningen Aperitif, handlar om världens mest säljande spritsort. Det är varken Smirnoff eller Bacardi, utan Jinro soju från Korea.