Reuters senaste nyhetssidan att blockeras i Kina

Under dagen har det kommit uppgifter om att nyhetsorganisationen Thomson Reuters webbsida är blockerad i Kina. Under torsdagen rapporterades problem med att nå sidan i Kina, och nu under fredag förmiddag är den alltså helt blockerad.

Detta följer en oroväckande trend i Kina där bland annat New York Times, Bloomberg och Wall Street Journal fått sina webbsidor blockerade under de senaste åren.

Bloomberg blockerades i Kina sommaren 2012 efter en utförlig rapport om korruption och tillgångar i den kommande presidenten Xi Jinpings familj och närmsta bekantskapskrets.

Samma höst upphörde även New York Times webbsida att fungera i Kina efter en liknande utredning om landets tidigare premiärminister Wen Jiabao.

Men vad som ligger bakom censuren av Reuters är ännu inte klart. Ingen liknande skandalös artikel har publicerats, och Cyberspace Administration of China – landets internetregulator – har ännu inte kommenterat ärendet.

Reuters taleskvinna säger samtidigt:

Reuters is committed to practicing fair and accurate journalism worldwide. We recognise the great importance of news about China to all our customers, and we hope that our sites will be restored in China soon.

InBeijing kommer följa utvecklingen och även rapportera om ytterligare blockering av utländska nyhetssidor.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera