Årskrönika: Populäraste artiklarna om Kina 2016

Ännu ett år går mot sitt slut. 2016 har varit särskilt händelserikt såväl nyhetsmässigt som för mig personligen och yrkesmässigt.

Som de flesta av er läsare redan vet så var 2016 inte bara året då jag publicerade ”Det nya Kina”, min tredje och hittills mest ambitiösa bok. Det var även året då jag blev svartlistad från Kina och tvingades flytta till Taiwan för att fortsätta mitt skrivande på plats i Asien.

Nyhetsmässigt dominerades året av Gui Minhai och Peter Dahlin; de två kidnappade svenskar som tvingades ”erkänna” en rad påhittade brott på statlig kinesisk tv. Under årets gång bevakade jag deras öden noga, både genom artiklar både här på InBeijing och i en rad olika svenska medier.

Min ambition var att bli den bästa svenska nyhetskällan om Gui och Dahlin. Det verkade lyckas hyfsat med tanke på årets tre mest lästa artiklar här på InBeijing – samt sex av de tio mest lästa – handlade just om de kidnappade svenskarna.

Sammantaget hade InBeijing under 2016 drygt 160 000 sidvisningar, vilket innebär nästan 450 visningar per dag. Om du som läsare tycker att mina artiklar om Kina är värda någonting, vänligen överväg att donera en mindre summa via Swish (0730705573) eller via Patreon.

Patreon har jag i dagsläget endast sex donatorer som varje månad bidrar med några dollar vardera. Om antalet donatorer ökar, så kan jag lägga mer tid på att utöka min fristående och kostnadsfria rapportering om Kina på InBeijing, i en tid då det verkligen behövs!

Håll tills dess tillgodo med listan nedan över fjolårets tio mest lästa artiklar på InBeijing!

1)Sverige blir ett skämt efter ännu en kidnappning i Hongkong” – Denna artikel visar på flera utländska journalisters reaktion mot det till synes svenska ointresset gällande kidnappningen av förläggaren Gui Minhai. Många frågar sig, i förlöjligande ordalag, varför myndigheter och media i Sverige är så långsamma med att uppmärksamma vad som skett och varför det sker i så pass försiktiga ordalag. Är den humanitära stormakten Sverige rädd för att stöta sig med Kina? (Svar: Ja.)

2)Otroligt: Även Peter Dahlin tvingas ”erkänna” på kinesisk tv” – Efter att Gui Minhai just framträtt på statlig kinesisk tv, var det Peter Dahlins tur att ”erkänna” hur arbetet med hans NGO hotat Kinas nationella säkerhet och sårat det kinesiska folkets känslor. På grund av svensk medias undermåliga rapportering så blev denna artikel årets mest delade på InBeijing, med 533 delningar bara på Facebook. Innehåller även kritik från flera håll om svenska myndigheters agerande i frågan, särskilt som Dahlin redan suttit frihetsberövad i två veckor.

3)Svensk förläggare tvingas gråtande ”erkänna” brott på kinesisk tv” – En artikel om Gui Minhais första framtvingade erkännande på kinesisk tv, som alltså skedde just innan Dahlins. Gui sade här bland annat erkänna hur han lämnat in sig själv för att sona en bilolycka som sades ha ägt rum för tio år sedan. Även kopplingar till det ökade antalet framtvingade erkännanden på kinesisk tv, samt hur svensk media rapporterar felaktigt och svenska myndigheter vägrar kommentera vad som skett.

4)Uppmärksammad rasistisk tv-reklam på kinesisk tv och bio” – En typisk clickbait letar sig upptill fjärde plats, nämligen en reklamfilm som visar hur en svart man blir till en skinande vit asiat efter att en tjej tryckt ner honom i en tvättmaskin och kört en omgång med ett visst tvättmedel. Det kanske inte hör till årets största nyhetshändelser, men filmen – som visades på tv och i biosalonger – ger ändå en fingervisning om hur långt man (inte) kommit med arbetet mot rasism i Kina. Vidare var reklamfilmen nästan rakt av kopierad från italiensk tv; även musiken var densamma!

5)Då Sveriges radio tog Kinas sida mot anhållen svensk” – Just efter att Peter Dahlin tvingats erkänna på kinesisk tv, sände Sveriges radio ett märkligt inslag där man i stort sett citerade statlig kinesisk media. Man talar om en ”bekännelse” i ett ”välgjort” inslag, med bevis som läggs fram från Kinas håll. Erkännandet återges okritiskt utan att ifrågasättas. Ett par läsare hörde av sig innan jag skrev artikeln, och efter publicering hörde faktiskt även den ansvariga reportern på Sveriges radio av sig via mail och bad om ursäkt för att inslaget varit oklart samt lovade bättring(!)

6)Försvarsmakten hjälper svenskt företag att sälja drönare till Kina” – En nyhet som jag personligen tycker det är väldigt lustigt att den inte fick större genomslag i Sverige. Det svenska företaget Cybaero skrev redan 2014 ett avtal med en kinesisk kund värt 800 miljoner kronor, för att leverera 70 obemannade helikoptrar. Dessa drönare visades upp för den kinesiska kunden med hjälp av Försvarsmaktens korvetter, och särskilda lagar stiftades för att Cybaeros försäljning skulle möjliggöras. Återigen säljer Sverige alltså militär teknologi till Kina, som med största sannolikhet kommer användas för övervakning eller i Sydkinesiska havet, och även riskerar att masskopieras.

7)Kina köper helsida i SvD för att förmedla sin syn på Sydkinesiska havet” – Jag har tidigare flera gånger här på InBeijing skrivit om hur Kina köper upp utländska medier, eller utrymme i utländska tidningar, för att sprida sin världsbild till andra länder. I somras skedde det även i Sverige, då den kinesiska ambassaden betalade Sveriges Dagblad för att publicera en helsida med ”sanningen om Sydkinesiska havet”. Där framförde den kinesiska ambassadören falska historiska argument helt oemotsagt för att försvara Kinas territoriella anspråk. Lyckligtvis var det inte bara jag, utan även flera branschtidningar, som kritiserade SvD efteråt.

8)Mer information om anhållen svensk NGO-ordförande i Kina” – Ytterligare en artikel som rör de kidnappade svenskarna, här i form av information om Peter Dahlin och hans kidnappning, just innan Dahlins framträdande på statlig kinesisk tv. Och när Dahlin satt kidnappad sade det kinesiska utrikesministeriets talman dessutom att han ”inte kände till” fallet, samtidigt som svenska utrikesdepartementet valde att hålla tyst i frågan. Det fick bland annat New York Times att kritisera Sveriges ”tysta diplomati”.

9)Judar ny måltavla i Kina” – En liten överraskning på listan, då mina inlägg om förtryck mot islam och kristendom i Kina inte brukar generera särskilt många sidvisningar. Men denna artikel om hur de kinesiska myndigheterna börjat förtrycka landets minimala judiska församling i landets centrala delar fick långt fler läsare och delades dessutom närmare 200 gånger på sociala medier. Förtrycket handlar om rivna monument och restriktioner på religiösa aktiviteter som länge tillåtits pågå, särskilt då de judiska tronföljarna i Kina är kända för att vara introverta och inte predika sin religon ens utanför hemmet.

10)Tidningen Journalisten om min svartlistning från Kina” – Då man blir utkastad från Kina räknar myndigheterna där med att man ska hålla tyst, kanske av rädsla för att aldrig få komma tillbaka igen eller att utsättas för ytterligare förföljelse. Jag bestämde mig dock tidigt för att inte göra som myndigheterna vill, utan istället vara öppen med vad som skett. Har sedan dess berättat om min svartlistning för flera svenska medier, och kommer nästa år även tala med internationella medier om detta. Inlägget här innehåller ett utdrag från tidningen Journalisten, samt en dispyt jag hade med en tidigare anställd på Sveriges ambassad angående lagar och regler i Kina.

Se även tre ”bubblare” nedan. Dessa inlägg har fått ett stort antal träffar den senaste månaden, men ännu inte hunnit upp i samma totalantal som ovanstående artiklar eftersom de publicerades först i december månad:

Kritisk recension av min bok i Axess” – Docent Ingemar Ottosson skriver en för mig helt obegriplig recension av min nya bok i magasinet Axess. I denna artikel svarar jag på hans kritik.

Se mig på Uppdrag granskning om Kina i kväll” – En ”uppladdning” inför min medverkan i Uppdrag granskning tidigare denna månad, där jag talade om faktumet att Sverige inte törs stå upp emot Kina då det gäller mänskliga rättigheter.

Arresteringar efter nya protester mot smog i Kina” – Under december sveptes stora delar av Kina in i livsfarligt smog, och då protester mot luftföroreningar började ta form i staden Chengdu slog myndigheter till snabbt genom att spärra av stadens centrala delar och arrestera demonstranter med munskydd.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera