Kina köper 11 sidor propaganda i dansk tidning

Gårdagens upplaga av den danska dagstidningen Berlingske innehöll en elva sidor lång bilaga om Kina, bekostad av den kinesiska ambassaden i Danmark.

Bilagan innehöll bland annat artiklar om att Tibet mår bättre än någonsin under kinesiskt styre, samt hur Kina är en ansvarsfull och fredlig aktör på den globala politiska arenan. Ytterligare en artikel understryker Kinas stabila ekonomiska tillväxt, i en tid då tvivel om den kinesiska ekonomins tillstånd uttrycks från många håll.

Kort sagt handlar det om propaganda. Att köpa utrymme i utländsk media är bara en av det kinesiska kommunistpartiets många metoder för att sprida sin världsbild till andra länder.

Förra sommaren uppmärksammade jag i en flitigt delad artikel här på InBeijing hur Kina köpte en helsida i Svenska Dagbladet för att rättfärdiga sina territoriella krav i Sydkinesiska havet, just innan Haagtribunalen avfärdade dessa krav som ogiltiga och i strid med internationell lag.

Att Kina väljer att skriva om Tibet i Berlingske är inte heller någon slump. Som jag skrev här på InBeijing i höstas så är dansk polis under utredning, för att man tidigare samarbetat med Kinas myndigheter i syfte att hindra tibetanska aktivister från att protestera då kinesiska tjänstemän besökt landet.

Den elva sidor långa bilagan i gårdagens Berlingske, köpt av Kinas ambassad

Tibet mår i dag bra tack vare kinesisk respekt för religionsfrihet och lokal kultur, enligt artikeln i gårdagens Berlingske

I en tid då många västerländska mediehus upplever problem med lönsamheten, satsar Kinas regim allt större resurser på att expandera sin propaganda till utlandet, vilket i veckan uppmärksammades av bland annat Asia Times:

In 2009, the government budgeted US$7 billion to increase the presence of CCTV, Xinhua and other state media globally — that compares with the US$289 million the UK government is giving to the BBC World Service to expand its operations over the next five years.

Förutom Berlingske och Svenska Dagbladet, har pengarna bland annat gått till en bilaga vid namn ”China Watch” som publiceras tillsammans med ledande tidningar i länder som USA, Australien och Storbritannien.

Jag har tidigare här på InBeijing skrivit om ”China Watch”; en bilaga som redigeras av den statliga tidningen China Daily med syfte att sprida kommunistpartiets politiska ståndpunkter till utländska läsare.

Vidare offentliggjorde Kina under nyårshelgen etableringen av ett nytt tv-nätverk vid namn China Global Television Network (CGTN), som ska sända på sex språk och integreras med sociala medier och annan närvaro såväl online som offline.

CGTN – som ska ersätta CCTV i utlandet – mottog under nyårshelgen även ett ”grattistelegram” från president Xi Jinping, som personligen uppmanade nätverket att ”berätta Kinas historia på ett bra vis” för omvärlden. Enligt statlig media är det uttalade syftet med CGTN att ”omprofilera Kina”:

CGTN should tell stories about China well and spread China’s voice well; enable the world to see a multidimensional and colorful China; present China as a builder of world peace, a contributor to global development, and an upholder of international order; and make efforts to build a community of common destiny, Xi said.

Så medan vi i Sverige oroar oss över eventuella falska nyheter från ryskt håll, så är spridningen av kinesisk propaganda i full gång. Tiotals miljarder kronor är budgeterat för ändamålet, och pengarna används redan i dag för att köpa utrymme i såväl svenska som danska dagstidningar.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera