Kinesiska män spenderar allt mer tid och pengar på grooming

    OBS: Detta inlägg presenteras i samarbete med Trendhim

    Marknaden för manlig skönhetsvård har under de senaste åren växt explosionsartat, såväl i Sverige som i övriga världen. Förra året var den globala omsättningen för manlig grooming omkring 21 miljarder USD, i dagsläget motsvarande omkring 170 miljarder SEK. Enligt marknadsrapporter förväntas denna siffra vara uppe i 104 miljarder USD år 2024. Trots att män i USA och Europa fortfarande utgör de största marknaderna så är det i Kina som tillväxten är som starkast.

    Förändring av sociala normer ligger bakom ökningen

    Precis som i de flesta andra delar av världen har skönhetsvård traditionellt sett varit något som kvinnor ägnat sig åt i Kina. Denna norm håller dock på att förändras i takt med att en ny generation män blir allt mer medvetna om sina utseenden.

    En av anledningarna till att skönhetsprodukter är på starkt frammarsch i stora delar av Asien är på grund av de sociala koderna som sakta men säkert håller på att förändras. Det metrosexuella-modet i Kina har blivit alltmer accepterat och syns ofta i såväl Tv-reklamer som i veckomagasin och bloggar. Samtidigt är den populära K-pop-kulturen onekligen en bidragande faktor till utvecklingen.

    I tillägg ökar jämställdheten mellan könen i Kina, vilket i sin tur medför en mer accepterad syn på att män tar hand om sig själva. I en undersökning från 2016 uppgav 85 % av alla kinesiska män att de lägger ned tid på utseende, dels för att imponera på potentiella partners men även för att känna sig mer självsäkra.

    Spenderar i snitt 24 minuter om dagen på grooming

    En nyligen publicerad studie fann att kinesiska män i genomsnitt lägger 24 minuter om dagen på grooming, enligt den kinesiska tidningen The Paper. Av männen som använder skönhetsprodukter uppgav hela 88 % att de använder internet för att hitta nya tips och information om skönhet och mode, vilket är mer än något annat land i Asien.

    Enligt Li Jun, marknadsansvarig för Shanghai Jawa som tillverkar skönhetsprodukter, har försäljningen av manliga grooming-produkter ökat med mellan 10 till 15 procent under de senaste åren, även de år som den globala tillväxten gått ner.

    ”Hudvårds- och skönhetsprodukter har länge varit populärt bland kvinnor, men under de senaste åren har vi sett att allt fler män börjat ta hand om sig själva” säger Li till The Paper.

    Huvud- och skäggvårdsprodukter i topp

    I den växande marknaden ligger hudvårdsprodukter i topp. En studie av gjord av Hong Kong Trade Development Council från april 2016 visade att kinesiska män i åldern 20 – 45 i genomsnitt använder 3.4 olika produkter olika hudvårdsprodukter per dag.

    Utöver hudvårdsprodukterna växer intresset för skäggvård. Produkter som skäggolja, rakknivar och skäggtrimmers har blivit allt vanligare i de kinesiska badrumsskåpen. Dessutom har mängder med hippa ”Barber Shops” som erbjuder olika typer av behandlingar för män börjat dyka upp i storstäderna.

    Utländska storföretag slåss om marknaden

    Det ökade intresset för manliga skönhetsprodukter i Kina har givetvis inte gått storföretag inom kosmetikbranschen obemärkt förbi. Siffror visar på att hela 60 % av alla kinesiska män anser att utländska skönhetsprodukter är av högre kvalitet än de lokala varianterna. L’Oreal har under en längre tid arbetat med att etablera sitt varumärke, som främst varit förknippat med kvinnlig skönhetsvård i Kina, bland männen. Andra företag som försöker etablera sig på den kinesiska herrgrooming-marknaden är bland annat Adidas och Gatsby, samt lyxmärken som Lancôme och Estée Lauder. Under de kommande åren förväntas marknaden för manliga hudvårdsprodukter öka med 13.5 % i Kina, vilket är betydligt mer än den globala ökningen på 5.8 %.

    Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

      Kommentera