800 jobb försvinner från Olofström när Volvo flyttar produktionen till Kina och USA

Enligt Blekinge Läns Tidning kom beskedet om att 700-800 jobb försvinner från Volvos fabrik i Olofström fram till år 2020 som ”en chock”.

Detta skrev tidningen under gårdagen, efter att ha sett ett hemligt informationsblad från fackfördbundet IF Metall:

IF Metall informerade sina medlemmar i Olofström om framtiden på torsdagen. Och det är en mörk bild, främst för de anställda, men även för hela Olofström.

Volvos stora satsningar utomlands kan slå hårt mot tillverkningen i Olofström, liksom att tillverkningen av den nuvarande modellen S/V60 går ur produktion och att nya V60 inte får någon högre produktionstakt.

Enligt ett hemligt informationsblad från IF Metall som BLT har tagit del av mister Olofström också S60-modellen. Den ska produceras i Kina och USA.

De första uppsägningarna börjar redan i sommar, och enligt IF Metall finns i nuläget inga ersättningsjobb för de anställda vid Volvofabriken i Olofström. Den största förlusten av arbetstillfällen sker år 2022, då produktionen av nya XC90 ska förläggas till Volvos nybyggda fabrik i USA.

”Det känns ju som ett hot när det byggs nya fabriker i Kina och produktionen av bilmodeller flyttas till USA” säger Joakim Ravemyr, ordförande på Unionen för Volvo, till Bleking Läns Tidning.

Från Volvos håll har det hittills varit tyst om de planerade uppsägningarna. Förutom Blekinge Läns Tidning så har även SVT Nyheter sökt ansvariga på Volvo utan resultat.

Enligt Sveriges Radio ställde Volvo dessutom in en presskonferens som skulle ha hållits under gårdagen, sedan det blev känt att uppgifterna om de förlorade jobben kommit ut.

SVT Nyheter citerar i sin tur ett mail från Volvo Cars under fredagen, där företaget säger sig inte kunna kommentera på rapporter om att företaget planerar omstrukturera fabriken i Olofström.

Det råder förvisso inget tvivel om att kinesiska Geelys ägarskap varit positivt för Volvo, som verkligen var på fallrepet när företaget ägdes av Ford.

Som jag skrev för Affärsvärlden förra månaden så sålde Volvo i fjol 572 000 bilar, vilket är nytt rekord och en ökning med imponerande 72 procent sedan Geely köpte tillverkaren 2009. Sedan dess har antalet Volvoarbetare i Sverige dessutom fördubblats till 21 000.

Fjolårets vinst på 1,75 miljarder var också det ett nytt rekord för Volvo. Vidare har Geely investerat elva miljarder dollar i teknologi och nya fabriker.

Utvecklingen har lett till en befogad hyllningskör. Akademikerna Tony Fang och Dina Chimensson vid Stockholms universitet gick till och med så långt som att i en debattartikel i Dagens Nyheter förra våren mena att Geelys regi av Volvo är ett bevis på att Kina inte är en kommunistisk diktatur.

Fang och Chimensson argumenterade vidare för att Sverige behandlat Geely ”oschysst” genom att visa oro för Volvos framtid, och menade att vi nu måste ”erkänna” att vi hade fel.

Men det är också viktigt att inse att Volvos relation till Geely inte är oproblematisk för svenska arbetstillfällen. Något jag utvecklade i en en replik på ovanstående text som också den publicerades i Dagens Nyheter förra våren:

Sedan Geely tog över har produktionssystemet VCMS och den skalbara plattformen SPA utvecklats i Europa. Tekniken möjliggör samma avancerade produktion i Kina som i Sverige. Och i Volvos nya affärsplan som presenterades i slutet av fjolåret statuerades målsättningen att Kina ska bli hubb för tillverkning inte bara för den inhemska marknaden, utan även för global export.

”Hur kunde vi göra felaktiga scenarioanalyser? [sic]”, frågar sig Fang. Men det är det ingen som har gjort. Förutom att Volvo är beroende av Kinas myndigheter så fortsätter landet att vara en diktatur, samtidigt som tekniköverföringen från Sverige till Kina sker med blixtens hastighet.

Att tillverkningen av nya modeller nu flyttas till fabriker i Kina och USA är från ett företagsperspektiv givetvis helt logiskt. Fabrikerna är nyare, ligger närmare Volvos största marknader och bemannas med billigare personal än i Sverige.

Där kommer de nya modellerna alltså byggas med teknik som överförts via produktionssystemet VCMS och den skalbara plattformen SPA.

Givet de många nya arbeten som uppstått i Sverige sedan Geely tog över Volvo 2009 så har det alltid varit svårt att utfärda kritik mot de nya kinesiska ägarna.

Men samtidigt är det bara ställa in sig på att alltfler jobb vid svenska Volvofabriker från och med nu kommer gå förlorade, när teknik som tidigare endast fanns i Europa nu äntligen installerats i splitternya fabriker i Kina och USA.

Kvar i Sverige finns fabriker med kapacitet att bygga äldre modeller, vilka det snart inte kommer finnas någon större efterfrågan på. Denna utveckling har mellan raderna egentligen varit ganska lätt att förutse redan från början.

Relaterad läsning:

800 jobb kan försvinna på Volvo i Olofström” (BLT)
Volvo flyttar tillverkning till Kina” (Sveriges Radio)
Berggren: Nu flyttar Volvo till Kina på riktigt” (Allt om Bilar)

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

1 Comment

  1. Olofström har problem med usel järnvägsanslutning (Älmhult-Olofström körs i 20-40 km/h, skarvspår, icke-elektrifierat, eftersatt underhåll under många år för att politiker och Trafikverket inte kommit till skott om Sydostlänken än och det har hänt att tåg ställts in på sträckan p.g.a. den usla banunderbyggnaden) och pensionsavgångar som kommer göra det svårt att hitta ersättande personal (vidare är Olofströms kommun en kommun som tappat från 17000 invånare till 13000 invånare sedan 1970 och befolkningen har åldrats under tiden så det är inte så lätt att hitta ersättare). Jag tror det är denna kombination som gör att satsningarna går Olofström förbi.Det är inte säkert att det blir så stora avskedanden utan mer av pensionärer som inte ersätts på fabriksgolvet eller förtidspensioneringar efter 59 i några fall.

Kommentera