Motorsport i Kina: Ett växande intresse

OBS: Artikeln är skriven av Erik Andersson

Här i väst är kanske inte Kina den första nationen man tänker på när man pratar om motorsport, vare sig det gäller med bil eller motorcykel. Men motorsporten har fått ett stort fäste i Kina. Sedan 2004 ingår Kina Grand Prix i världsmästerskapen i formel 1 – och det är bara ett av flera hundra lopp och tävlingar som körs årligen. Däremot finns det ännu inga kinesiska förare i topptävlingarna, men de är på uppgång och stall som McLaren och Renault har kinesiska testförare som en dag hoppas bli förstaförare.

Fokus på formel 1

Av alla race som går i Kina, vare sig det är Silkway rally som går från Xi’an till Moskva (och ibland vice versa) eller Shanghai 6-timmars, är det ändå Kina Grand Prix som har mest prestige och som lockar mest folk. Deltävlingen i formel 1 körs i Shanghai på banan Shanghai International Circuit och vanns förra året av världsmästaren Lewis Hamilton, som kör för stallet Mercedes. Oddsen (1.61) pekar återigen på att det är Hamilton som kommer att ta hem världsmästartiteln, även om svenske Marcus Ericsson, som kör för Sauber, återigen har en chans att visa upp sig. Enligt betting sajten bet365 förlängde Ericsson med stallet, trots att han förra året inte lyckades ta en enda poäng.

Växande medelklass

En av anledningarna till att intresset för motorsport har vuxit är mycket är tack vare Kinas växande medelklass. Inte nog med att det har blivit mer tillgängligt att gå och titta på motorsport, det har även blivit möjligt att äga sin egen bil eller motorcykel, samt låta sina barn testa på med sporten. Vardagsnöjen som go kart har också blivit populära. Samtidigt har Kinas egen biltillverkning blomstrat och man har börjat att tillverka egna sport- och touringbilar, samt att man har ingått samarbeten med kända biltillverkare, såsom Mustang och Maserati. I dag finns det även bilmodeller som enbart finns på den kinesiska marknaden.

Fokus på miljön



Däremot möter flera kinesiska städer av samma miljöproblem som i övriga världen, och man vill nu driva ut fordon som körs på fossila bränslen. Den kinesiska regeringen satsar hårt på elbilstillverkningen och man subventionerar såväl bilägare som tillverkare som vill satsa på eldrivna fordon. Förra året gick Kina ut och sa att de överväger att förbjuda alla diesel- och bensindrivna fordon i städer som är extra utsatta för föroreningar, vilket länder som Storbritannien och Frankrike också överväger. Man har även satt krav på biltillverkarna om att man vill att 10 % av alla nya bilar redan till nästa år ska ha en elmotor, och att detta sedan ska öka för varje år som går.

Hur detta kommer att påverka Kinas växande motorsportpublik är oklart, men det pågår ett ständigt arbete för att ta fram renare, och snabbare, motorer. Formel E har ökat i popularitet i Kina och dessa bilar kan nästan komma upp i samma hastigheter som de traditionella bilarna – utan att bekosta miljön.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera