Kinesiska spelindustrin växer

OBS: Artikeln är skriven av Erik Andersson

Kina är som bekant ett land med hög ekonomisk tillväxt som de senaste åren legat på runt sju procent. En av de marknader och industrier som i dagsläget växer allra mest och där potentialen ses som allra störst är den kinesiska spelindustrin.

På bara några år har dator- och TV-spel i Kina gått från att ha varit något av ett nischintresse till att bli mainstream. Totalt beräknas runt 560 miljoner människor i Kina ägna sig åt någon form av TV- eller datorspel.


Spelkonsoler länge förbjudna

En av anledningarna till att det är först nu som spelindustrin och spelmarknaden i Kina växer är att dator- och TV-spel länge var reglerade. Till exempel var spelkonsoler som Nintendo Wii, Playstation och Xbox helt och hållet förbjudna mellan åren 2000 och 2013.

Trots att spelkonsoler nu blivit tillåtna finns de långt ifrån i var mans hem utan är snarare att betrakta som en lyxprodukt för dem som har råd. Däremot är spel i mobilen oerhört utbredda och för närvarande utgör dessa även en stor del av den kinesiska spelmarknaden. Flera av de spel som blivit stora succéer i övriga världen har även blivit det i Kina, som till exempel ”Candy Crush Saga”, ”Clash of Clans” och ”Crossy Roads”.

Totalt finns det över 6 000 spelföretag i Kina. De flesta ligger i huvudstaden Beijing, men många finns även på andra håll runtom i Kina, bland annat i städerna Shenzen och Chengdu vilka bägge har en spelindustri på kraftig frammarsch.

Enorm potential

Med tanke på att Kina har närmare 1,4 miljarder invånare är det förstås en marknad som har enorm potential för spelindustrin och inte bara för TV- och datorspelsindustrin utan även vad gäller vadslagning och andra typer av spel om pengar.

Fortfarande är dock spel om pengar olagligt i Kina med undantag för Macao och till viss del Hong Kong. Men, att det finns ett intresse för vadslagning och dylikt i Kina råder det ingen tvekan om.

Paradoxalt nog går det redan i dagsläget att satsa på olika sportevenemang som äger rum i Kina. Bland annat så erbjuder flera casino- och bettingbolag, som till exempel brittiska William Hill, odds på den kinesiska fotbollsligan förutom en rad andra fotbollsligor samt spelautomater och casinospel.
 
E-sport lockar storpublik

I många delar av världen har e-sport blivit mäkta populärt och på den punkten är Kina inget undantag. I november 2017 lockade ett e-sportevent på en av Kinas mest kända arenor inte mindre än 40 000 åskådare.

Även streaming av e-sport är något som lockar många kineser. Enligt medlemmar av EDward Gaming, ett av Kinas mest framgångsrika e-sportteam inom spelet ”League of Legends”, följer upp till 800 000 fans deras matcher via olika former av streamade tjänster. Totalt utgör Kina hela 57 procent av den globala e-sportpubliken med runt 3,5 miljarder tittade timmar på e-sport.

Räkna med att intresset för e-sport lär öka ytterligare med tanke på att e-sport även kommer att finnas med på programmet när de asiatiska spelen avgörs i kinesiska Hangzhou år 2022.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera