På cykel i Peking

OBS: Denna text är skriven av Rik

Pekings (eller Beijings) snabba utveckling under de senaste årtiondena har lett till att bilar, tunnelbanor och bussar har övertagit den ödmjuka cykeln som Pekings mest omtyckta fordon, men det finns ändå generösa cykelbanor. De skickliga pendlarna tar sig till jobbet på cykel, och de som gillar att utforska staden gör det bäst på två hjul – helst på en E-bike, elcykel. Det finns några riktigt fina rutter genom Peking, som kan ge dig en bra bild av staden. Till exempel kan du cykla genom gamla stan och njuta av de vackra hutonger man passerar. Det är lätt att gå eller åka vilse i hutongerna, de smala gränderna, men man kan ta en tur med företaget Chihaner. De driver en längre, guidad tur tre gånger i veckan.

Vägarna i Peking skulle kunna vara riktigt väl anpassade för cyklister, för det är platt nästan överallt så det är väldigt enkelt att både pendla och upptäcka på cykel. En sak man dock kan tänka på är att luften kan vara mycket dålig. Det varierar från dag till dag, men för att vara på den säkra sidan är det bra att använda en andningsmask, och välj en som också filtrerar bort farliga partiklar och gaser. Just därför bör man också välja en cykel eller E-bike i stället för ett motordrivet fordon.  Det var ju faktiskt inte så länge sedan så gott som alla människor cyklade i Kina när de skulle ta sig någonstans. För 20 år sedan cyklade fyra av fem invånare för att komma till sina arbeten, men nu kommer ca en miljon bilar ut på Kinas vägar varje månad.

E-bike bättre än alternativen

Det finns mer plats för cyklister i Peking än i Sverige, även om många kineser tycker att det har blivit mycket sämre och att antalet cyklister har minskat drastiskt. Bilarna skrämmer iväg cyklisterna, och en stor del av befolkningen vågar inte ens använda cykelbanorna. En del bilister försöker hitta en snabbare väg, och ibland händer det att de parkerar sina bilar på cykelvägarna. För några år sedan startade ett projekt där bilförarna uppmanades att ta cykeln några dagar i veckan i stället, för att försöka få bukt med problemet med smog. Med en E-bike kan man ta sig fram nästan lika fort som med bil i trafiken. Även om avstånden är långa i Peking, är det ett enkelt sätt att ta sig fram. Man började restaurera cykelbanorna och byggde parkeringsplatser för cyklar vid kollektivtrafikens stationer. Man satsade också på 50000 cykeluthyrningar, cyklar man kunde låna och lämna var som helst. Men projektet har inte gått bra.

Finansvärlden vaknade till, och många ville finansiera och investera i miljövänliga fordon. Cyklar forslades in till Peking från andra städer, och det var ingen som begränsade antalet cyklar eller hur de skulle hanteras. Antalet företag som försökte ta sig in på marknaden blev fler och fler – många fler än antalet personer som faktiskt ville cykla. Det fanns så många cyklar att det knappt kostade något att låna dem, och lönsamheten blev för dålig för firmorna som hyrde ut dem. Så nu har ett annat problem uppstått i staden: Det ligger skrotcyklar längs gatorna, och det finns till och med cykelkyrkogårdar. Cykel är dock, och framförallt E-bike, det bästa alternativet för framtiden i Kina gällande miljö och transport.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera