Stor potential för spel i Kina

OBS: Artikeln är skriven av Fredrik Iversen

Kina har länge varit en av de starkaste motorerna i världsekonomin, en utveckling som med största sannolikhet kommer att fortsätta under en överskådlig framtid. På mindre än tio år har Kinas BNP mer än fördubblats. Detta gör också att många företag riktar blickarna mot Kina med tanke på att möjligheterna på den kinesiska marknaden är minst sagt stora. En av de sektorer på den kinesiska marknaden som anses ha den allra största potentialen är TV- och datorspel av olika slag.
 
Över en halv miljard spelare

En av anledningarna till att just spelsektorn ses som en av de främsta tillväxtbranscherna är att det i Kina finns inte mindre än 560 miljoner människor som ägnar sig åt antingen TV- eller datorspel. Dock är det först på senare år som spelandet i Kina tagit fart på allvar. Faktum är att TV- och datorspel länge var förbjudna i Kina och tilläts inte igen förrän år 2013. 

Sommaren 2017 gick Kina till och med om USA vad gäller omsättningen för TV- och datorspel. Den kinesiska marknaden står numera för en tredjedel av spelindustrins globala omsättning som totalt uppgår till närmare 900 miljarder kronor. Det är till och med så att de genomsnittliga intäkterna per användare är större i Kina än i USA, vilket kan vara värt att notera. 

Det som framför allt driver på den snabba utvecklingen i Kina är mobilspel, som är mycket utbredda. Traditionella konsoler är fortfarande något av en lyxprodukt.

Svensk spelindustri intresserar Kina

För många av de svenska bolag som är verksamma inom spelindustrin utgör Kina förstås en mycket intressant marknad. Ett av de bolag som Kina skulle kunna vara intressant för är Mr green som på senare år expanderat rejält. Bara under det senaste året har Mr Green bland annat förvärvat danska Dansk Underholdning samt 11.lv från Lettland. Dock är ännu inte odds- och casinospel tillåtet i Kina, men skulle det bli det är förstås potentialen enorm. Framför allt med tanke på att redan i dagsläget, bland annat hos just Mr Green går att satsa på exempelvis på den kinesiska ligan i fotboll.

Faktum är att kinesiska aktörer också börjat intressera sig för svenska spelutvecklare, bland annat projektet Game Hub Scandinavia som har till syfte att stödja svenska spelindustrin globalt. Flera år i rad har både forskare och studenter från Högskolan i Skövde besökt spelmässor i Kina och knutit kontakter med universitet i Peking och Shanghai. Petri Ahonen, affärscoach, Game Hub Scandinavia, berättar att man tittar på möjliga samarbeten med olika kinesiska spelutvecklare. Syftet är att utveckla spel som knyter ihop den asiatiska kulturen med den nordiska kreativiteten för lansering på en global marknad.
 
Olika drivkrafter

Att utveckla spel för den kinesiska marknaden kan vara något av en utmaning eftersom många av de spel som blivit framgångsrika på en västerländsk marknad inte alls fungerar i Kina. Samtidigt är det många populära spel i Kina som inte fungerar i väst.

Detta beror på att drivkrafterna skiljer sig åt en hel del mellan västerländska spelare och kinesiska spelare. Västerländska spel har oftast någon form av konflikt där en motståndare ska besegras, något som inte alls är lika viktigt i kinesiska spel. I Kina är det också på ett helt annat sätt accepterat att köpa sig framgång i ett spel. Just detta är saker som är viktiga att ta i beaktande när man utvecklar spel för den kinesiska marknaden.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera