Volvobilar får mjukvara som kontrolleras av kinesiska staten

Under gårdagen rapporterades att Geely Holding Group, som sedan 2010 är majoritetsägare av Volvo Cars, tecknar ett långsiktigt strategiskt samarbetsavtal med China Telecom, ett telekombolag som ägs av den kinesiska staten.

Geely uppger via sin hemsida att detta avtal syftar till att samarbeta inom områden som molntjänster och delning av information. Volvos ägare ska tillsammans med det statliga kinesiska telekombolaget utveckla nya applikationer och mjukvaror för smart cars:

Under the principles of “friendly discussion, mutual benefit, mutual support, and common development,” the two sides have agreed to establish a long-term strategic cooperative relationship giving full play to their individual core competitive advantages in their respective fields of enterprise information sharing, smart cars and homes, and cloud computing. The two sides will also cooperate in key areas such as international business development, jointly develop new business models for the next generation of smart cars and homes, explore new applications of cutting-edge technologies in smart cars, and build a smart three-dimensional future mobility ecology.

Vidare framhåller Geely att samarbetet med China Telecom kommer stärka utvecklingen inom områden som delning av bilar (bilpooler), trådlöst internet och delning av information.

”De två aktörerna kommer ge full tillgång till respektive viktiga konkurrenskraftiga föredelar, etablera särskilda arbetsgrupper eller samriskbolag kring strategiska mål, fortlöpande expandera och fördjupa samarbetet, och utföra innovativt samarbete mellan sina olika industrier för att skapa ett nätverk för smarta bilar”, heter det i pressmeddelandet på Geelys hemsida.

Denna något undangömda nyhet går knappast att tolka på något annat vis än att Volvos bilar i framtiden kan utrustas med mjukvara och applikationer som sköts av ett statligt kinesiskt telekomföretag.

Detta innebär sannolikt i sin tur att den kinesiska staten kommer ha full tillgång till stor och viktig information om alla som köper en ny Volvobil, eller installerar denna mjukvara i en äldre modell.

I en tid då konsumenter blir allt känsligare för vad som sker med användarinformation, samtidigt som Kinas bevakning och kartläggning av personer eller grupperingar ökar dramatiskt, borde detta vara en nyhet av stort intresse.

Vi tar det en gång till: Det statliga telekombolaget China Telecom ska kontrollera Volvos mjukvara, samt hantera information om dess ägare och användare. Detta är ett samarbete och en utveckling som tåls att följas noga.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

7 Comments

  1. Kan du verkligen bekräfta att det kommer att bli så här?

    Jag förstår att denna deal/samarbete är en farhåga och framtida risk och skall definitivt rapporteras om från journalister, men är inte texten ”..China Telecom ska kontrollera Volvos mjukvara, samt hantera information om dess ägare och användare.” ren spekulation om något som inte har hänt och det finns även möjlighet att det inte kommer att hända?

    Jag förstår att journalism är ett säljande jobb, tyvärr degenererar obalanserad spekulation och clickbaits den tredje statsmakten.

    • I och med att detta är själva inledningsskedet av samarbetet så har jag medvetet varit ganska försiktig med ordvalet, och använt ”innebär sannolikt” samt ”går inte tolka på något annat vis”. Om man följer liknande samarbeten så är det dock ganska uppenbart vad som riskerar ske.

      En parallell: Google funderar på att ge sig in i Kina igen. Medier världen över skriver då att kinesiska myndigheter kommer ha möjlighet att censurera och kontrollera innehållet. Hur kan medierna skriva så, då samarbetet mellan Google och kinesiska myndigheter ännu inte har börjat? Jo, man använder sig av sannolikhet genom empiri.

      Förresten så säljer jag ingenting via denna blogg, innehållet är helt gratis ;)

  2. Den texten var mer nyanserad. :)

    Mmm, Goggle parallellen tycker jag håller sådär,..

    De är väl ingen hemlighet (i Kina heller) att att det finns (tveksamma) lagar/regler i Kina som styr vad som får skrivas eller var information för kineser skall lagras. Så vill Google finnas i Kina får dem tyvärr snällt lyda.

    Men visst jag tror nog att de finns en hög sannolikhet att myndigheter i de flesta länder kommer att vilja ”se in” autonoma fordons rörelsemönster och beteende för att tillåta dessa fordon på allmänna vägar.

    Jorååå…bloggen e gratis men ”Köp min senaste bok!” står de lite högre upp. ;)

  3. Och med ryktena om iKEAs och Xiaomis samarbete så är det väl bara vovven som är fri till slut… ;) Den rubriken bjuder jag på. :D

  4. Det känns att jonalisten har vat att stödja andra block of kapitalismen, det menar jag att han stödjer en makthavare som vi vet i samhället funkar inte, titta på dagens sverige….rasist, nedkärning…..
    Om han är riktigt jonalist ska kritisera båd fronten, kina och väsvärlden politik inte bara kina.
    Han har glömmt att skriva hur mycke information från svenska staten har gått till usa om vanliga folk.

    • Nu råkar fokus på min blogg vara Kina. Vill du läsa om exempelvis nedskärningar och rasism i Sverige så finns det dussintals andra medier du konsumera. En riktig journalist ska inte kritisera alla fronter, som du föreslår. En riktig journalist ska vara kunnig i det ämne han skriver om. Således skriver jag främst om Kina och inte ”västvärlden”. Kanske har en hel del information gått från Sverige till USA på olika vis. Men det är ändå ingenting emot den information som den kinesiska staten har tillgång till om sina medborgare – och snart kanske även Volvoförare.

  5. Kina önskar att hade så mycke information om sina medbörjare som Sverige, ”FRA”.
    60, 70 80+ talet allt vänster aktivister information skickas till främande land….
    Kina är inte det land som jag vill bo men samtidigt ville inte kina bli som Sverige eller europa, hoppas bli ett land som inte har ”FRA” eller kinesiska kontrol.Om du är anhängare till ett demokratisk samhälle ska du avslöja båda otrevliga kontroler från både regeringar.
    Avslöja kina är rätt men inte tillräkligt, du måste avslöja Sverige också, annars läsare tror att vi har ett land som inte finns överbevakning på alla digitala kommunikationer.
    Känns att dagens jonalist er ofta kritisera en diktator och sitter på en annans diktores knä.

Kommentera