Ilska i Kina får McDonalds att radera reklamfilm där ”Taiwan” visas i två sekunder

Kinesiska myndigheter blir allt mer känsligt för användningen av ordet ”Taiwan” i olika sammanhang, om landet inte samtidigt beskrivs som en provins i Kina. Det senaste i raden av exempel på detta är en reklamfilm från McDonalds som fick företaget att be om ursäkt efter en kritikstorm på internet.

Reklamfilmen i fråga var menad att marknadsföra Egg McMuffins, en populär rätt att beställa till frukost. I filmen förekommer tre stycken studenter som lyckas bra på en viktigt examen tack vare att de ätit Egg McMuffins, varpå man snabbt får se de tre studenternas registreringskorten till detta prov i bild.

På ett av registreringskorten – som visas i bild under två sekunder – är en av studenternas nationalitet skriven till ”Taiwan”. Detta räckte för att Kinas internet skulle koka över av anklagelser mot McDonalds för att ”stödja taiwanesisk självständighet”.

Taipei Times beskrev under gårdagen fallet, samt hur McDonalds bad om ursäkt för reklamfilmens innehåll:

McDonald’s China yesterday expressed regret over an advertisement posted on YouTube by McDonald’s Taiwan that sparked an outcry among Chinese netizens, who said the ad supported Taiwanese independence.

(…)

The ad simply conveyed an idea to boost morale for exams, McDonald’s China said, but added that the company that produced the ad failed to pay close attention to the political situation across the Taiwan Strait.

“We regret that the ad has stirred up such unnecessary misunderstanding,” McDonald’s China said. “We hold a solid ‘one China’ stance and we are determined to continue to support China’s sovereignty and territorial integrity.”

Även nationalistiska tabloiden Global Times uppmärksammade förnöjt att McDonalds nu i veckan raderade filmen, som lades upp på Youtube 6 januari. Tidningen flikar även in hur kinesiska internetanvändare påpekat att Taiwan har tillhört Kina sedan ”uråldriga tider”.

Bilden på registreringskortet till ett prov som syntes i McDonalds reklamfilm i två sekunder – och föranledde en kritikstorm mot företaget för att ”stödja taiwanesisk självständighet”.

Debaclet med reklamfilmen fick även Taiwans utrikesminister Joseph Wu att reagera på Twitter:

Tidigare i veckan uppmärksammade Los Angeles Times i artikeln ”First airlines, now Apple: China wants 66 more multinationals to state self-ruled Taiwan is part of its country” hur kinesiska myndigheter just nu sätter press på 66 stycken multinationella företag att benämna Taiwan som en del av Kina.

Rubriken hänvisar till att Kina under det senaste året kontaktat allt från flygbolag till hotellkedjor med dessa krav, samt underliggande hot om att företagen kommer få problem med sin verksamhet i Kina om de inte lyder.

Los Angeles Times drar också parallellen till att detta sker just efter att Xi Jinping tidigare denna månad höll ett tal angående Taiwan, där han återigen hotade att använda Kinas militär mot Taiwan om man inte kan bringa landet under kinesiskt styre på andra vis.

Mycket tyder på att Kina kommer öka pressen mot såväl myndigheter som företag vad gäller att behandla och benämna Taiwan som en del av Kina.

Som jag skrev tidigare i veckan, så var det främst när Taiwan kom på tal som Hans Wallmark, ordförande i riksdagens utrikesutskott, kände att retoriken från den kinesiska ambassadören i Sverige blev hotfull när de båda nyligen träffades.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera