MasterCards försök att expandera till Kina

OBS: Artikeln publiceras i samarbete med Daniel Andersson (frilansskribent)

Den som har varit i Kina har säkert använt ett MasterCard för att göra inköp och ta ut pengar i uttagsautomater. Men det betyder inte att det är MasterCard som sköter dina transaktioner. De samarbetar nämligen med kinesiska företag som sköter alla transaktioner i den kinesiska valutan.  
 
Det är alltså inte det amerikanska företaget som sköter dina uttag och transaktioner från din valuta till renminbi. Det vill MasterCard gärna ändra på och de vill komma in på marknaden för att själva sköta alla växlingstransaktioner och därmed kunna garantera den säkra tjänst som de erbjuder överallt annars.

(Källa: Unsplash. Pagoda i rondell i Kina.)

Men det finns hinder. MasterCard har inte fått sin ansökan om att få öppna upp filialer i Kina godkänd av den kinesiska regeringen. Samtidigt har de inte fått någon förklaring till varför den inte är godkänd eller ens hanterad. Många misstänker att det har att göra med de pågående diskussionerna mellan Kina och USA om handeln.
 
Men det kända kortföretaget arbetar vidare för att komma in på den kinesiska marknaden, som är värd 124 biljoner (ja, det mycket stora talet med sexton nollor) dollar.
 
Stillastående licensansökan
 
Kina har flera gånger kritiserats av WHO, som är förkortningen för Världshandelsorganisationen, för deras slutna marknad som verkar prioriterar de inhemska företagen och försvårar konkurrensen för de internationella. 2017 gick presidenten Xi Jinping ut och sa att man skulle påskynda landets uppöppnande och framför allt av den kinesiska handelsmarknaden. Men när det kommer till betalföretag har arbetet stått still. Både MasterCard och andra kortföretag, vars kort kan användas i Kina men i samarbete med kinesiska företag, ansökte omedelbart om licens för att få sköta sina tjänster självständigt, och därmed även hanterar växlingen av den kinesiska valutan, när ansökan öppnade. Enligt riktlinjerna ska ett svar utfärdas 90 dagar efter att en ansökan har verifierats, men ännu har ingen verifiering kommit och det har gått över ett år sedan MasterCard skickade in sin ansökan.
 
Det har inte kommit någon förklaring till varför ansökningen inte har bekräftats och varken regeringen eller myndigheten som är ansvarig för licensen har uttalat sig. Många tror att det beror på oroligheterna mellan Kina och USA. Det har definitivt inte blivit lättare för amerikanska företag att slå sig i Kina sedan Trump, den mest omskrivna politikern, införde miljontullar på kinesiska produkter. Det är därmed många som tror att det inte är MasterCard som är problemet utan att de tyvärr har hamnat mittemellan de två blocken. 
 
Fördelarna i och för Kina
 
Trots att det skulle bli enklare för utländska företag att få tillgång till den kinesiska marknaden har den ännu inte öppnats upp så mycket som man hade hoppats på. MasterCards ledning har meddelat att de planerar olika tillvägagångssätt för att säkra licensen man har ansökt om. Man överväger att skicka in ytterligare en licensansökan för att visa sin vilja att erbjuda sina tjänster till det kinesiska folket. Att öppna ett kontor i Kina skulle inte bara underlätta för företaget, men också för kunderna, som skulle få en tjänst som hanterar alla valutaväxlingar från och till den kinesiska valutan renminbi utan mellanhänder. Deras säkerhets- och samarbetspolicys, som grundar sig på att man formar pålitliga band mellan dem, företag och dess kunder, vill de inte ska vara annorlunda i Kina än vad de är i övriga världen, och de anser att de kan bidra till en ökad säkerhet och enklare betalningar om de får hantera alla transaktioner inom företaget. 
 
MasterCard räknas som ett av de säkraste och mest pålitliga kortföretagen i världen. Deras kundnätverk omfattar både banker och företag och de samarbetar bland annat med SAS, ICA, Shell och många fler. MasterCard erbjuder en av de vanligaste betalmetoderna på nätet och det är ett av de mest betrodda företagen tack vare säkerhetssystemen som omger deras transaktioner. Spelbolag som erbjuder slots och casinospel samarbetar bland annat med dem för att kunna erbjuda säkra insättningar och uttag. Det är ingår i deras arbete för att skapa en säker plattform med etablerade betal- och spelleverantörer och det är ett tecken på att speltjänsten är säker, eftersom MasterCard väljer sina samarbetsarbetspartners med omsorg. Samma sak gäller för e-butiker och andra internettjänster.

(Källa: Unsplash. Hektisk gata i stad i Kina.)

Nästa steg för MasterCard



Det finns de som hävdar att kredit- och bankkortshandeln håller på att försvinna till fördel för mobilbetalningar. Och det kan ligga något i den prognosen. I flera utvecklade städer i Kina, såsom Hangzhou, Peking och Shanghai, har man gått över till mobilbetalningar även i butiker. De vanligaste betalföretagen är Alipay, WeChat Pay och China Union Pay. Dessa betaltjänster är applikationer som påminner om svenska Swish men där man kan skanna QR-koder för att genomföra betalningar. I och med den här utvecklingen finns det de som menar att det amerikanska kortföretaget är för sent ute. MasterCard hade behövt komma in på marknaden för 10–15 år sedan för att ha skapat sig ett namn hos det kinesiska folket, som nu är inrutade i vanor och som har tagit ytterligare ett steg i utvecklingen. Om MasterCard skulle få sin licens, vare sig det är på egen hand eller genom ett kinesiskt samriskföretag, skulle det vara en naturlig utveckling för företaget att utveckla liknande betalappar. Frågan är bara om de kommer att bli lika populära som de kinesiska motsvarigheterna. 
 
Framtiden för det amerikanska kreditkortföretaget ser ändå ljus ut, vare sig de får en licens i Kina eller inte. Förra året gick MasterCard med högre vinst än väntat under det tredje kvartalet och de fortsätter, tillsammans med konkurrenten Visa, att var det största kortföretaget i västvärlden och stora delar av Asien. Deras vinst skulle däremot öka markant om de kunde ta sig in i Kina, som är den näst största ekonomin i världen, och det går inte att säga annat än att det råder en viss oro för vem som får en godkänd licens först.  
 
Framtiden är oviss för det omtyckta kortföretaget och det är mycket som står på spel. Däremot är det inte företaget som styr huruvida licensansökan kommer att accepteras eller inte. De kan bara hoppas att deras policys och tjänster är intressanta nog, samt att det politiska spelet mellan Kina och USA kommer att lugna ned sig.  

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

2 Comments

    • Tack – dock är det inte min bild, utan den bild som de som betalade för det sponsrade inlägget skickade mig :)

Lämna ett svar till Henrik Avbryt svar