Populär populärkultur i Kina

OBS: Texten presenteras i samarbete med IGC Services

Populärkulturen i Kina är spännande och starkt influerad av landets kultur såväl som regler och lagar. Om du ska resa till Kina är du säkert nyfiken på hur underhållning och populärkulturen ser ut i landet. Mycket kommer du ju att få uppleva helt naturligt genom att vara där. Men det finns också en hel del kinesisk populärkultur som exporteras och som vi njuter av utan att tänka på ursprunget.

Kineserna älskar spel

Precis som vi svenskar älskar kineserna sina spel. Kinas videospelmarknad är världens allra största. Kineserna är också flitiga onlinespelare. Via nätverksspel kan hundratusentals kineser träffas i virtuella världar online. Dessutom gillar de fantasi med annorlunda figurer. Det påminner en hel del om svenska Casumo som med unika teman och glada upptåg och en massa energi stärker spelupplevelsen.

Det går också att uppleva landbaserade casinon i Kina. Om du reser till Macau kan du testa casinospel i kinesisk anda. Macau är en självstyrande region söder om Kinas kust där det finns många casinon som vänder sig till kinesiska såväl som internationella spelsugna. Det är lika glittrigt som i Las Vegas men med asiatisk prägel.

Skådespelare som sjunger

Ett intressant fenomen i Kinas populärkultur är att kända skådespelare också är sångare. Du får leta med ljus och lykta efter en kinesisk skådis som inte har spelat in några soundtrack för sina egna filmer. Kända skådespelerskor som till exempel Fan Bingbing har också spelat in låtar som inte bara har med hennes filmprojekt att göra.

Kina har en egen unik tradition av filmmakande. Det kan förstås bli svårt att komma åt den här kulturskatten då den är på ett språk som du inte förstår. Några kända kinesiska filmmakare är:

* Lu Ban – Stod bakom filmen En icke avslutad komedi
* Fei Mu – Gjorde filmen Vår i en liten stad
* Li Hanxiang – Spelade in filmen Vintern
* Tsui Hark – Gjorde filmen En kinesisk spökhistoria
* John Woo – Skaparen av filmen Ett bättre imorgon

Kinesiska bloggare

Även i Kina finns det personer som blir kända för att de bloggar. De flesta skriver på kinesiska men du kan också följa bloggare som skriver om kinesisk populärkultur på engelska som Cfensi. Men det är inte alltid så enkelt att vara populär online i Kina, och särskilt inte om du tänker blogga kritiskt mot landets regering.

År 2013 kom nyheten om Kinas Twitter som kallas för Sina Weibo. Nya regler gjorde då gällande att det skulle bli fängelse för illasinnad ryktesspridning på Sina Weibo som skickades vidare 500 gånger eller sågs av fler än 5000 personer.

Populärkultur på engelska i Kina

Kina försöker på många sätt att skydda den inhemska kulturmarknaden mot internationell kultur i form av musik, filmer och mer. Men det går att få fatt på i stort sett vilken film eller låt som helst på engelska. Och det finns ju faktiskt ett Disneyland i Shanghai. Så om du längtar efter väst under kinabesöket kan du alltid stilla behovet med lite Kalle Anka!

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera