Dagens Nyheter publicerar propaganda betald av Kinas myndigheter

Den som införskaffar Dagens Nyheter i dag, får på köpet en ”annons” om den pågående proteströrelsen i Hongkong, betald av kinesiska myndigheter.

Där får läsaren bland annat veta att man inte ska tro på det man läser på sociala medier, då myndigheterna minsann gör allt för att lösa konflikten på fredlig väg.

Annonsen, som täcker en helsida, innehåller flera lögner och tveksamma uppgifter, bland annat:

1) ”Vi stödjer helhjärtat principen ’ett land, två system’, vilken ger konstitutionell garanti för Hongkongs fortsatta utveckling och framgång som ett fritt och öppet samhälle och en öppen ekonomi”.

Men som jag skrev här på InBeijing så övergav Kina ensidigt sommaren 2017 avtalet ”Sino-British Joint Declaration”, som ligger till grund för ”ett land, två system”. Utrikesministeriets talesman lät veta att detta avtal nu är ett historiskt dokument utan realistisk betydelse, eftersom Hongkong nu redan har tillhört moderlandet i 20 år.

Vidare har Hongkong fallit dramatiskt på flera internationella rankingar vad gäller politiska och civila rättigheter sedan ”ett land, två system” implementerades, vilket knappast innebär att system är en garanti för ett fritt och öppet samhälle – snarare tvärtom.

2) ”Våld löser inget” och ”Vi förlitar oss på rättstatsprincipen” är citat som låter bra, och i denna annons har udden riktad mot demonstranterna.

Men som bland annat Amnesty International visade i rapporten ”Hong Kong: Arbitrary arrests, brutal beatings and torture in police detention revealed” som släpptes i går, så är det polis som har stått för det värsta och mest utbredda våldet denna sommar.

Och vad gäller ”rättsstatens principer” så har Kinas inflytande över Hongkongs rättsystem ökat betydligt på senare år. Massarresteringar av över 1 300 demonstranter har ägt rum, samtidigt som inte en enda polis tagits ur tjänst. Såväl arresteringar som rättegångar har beskyllts för att vara politiska på ett vis som påminner om hur lagen används för att kväsa missnöje på Kinas fastland.

3) ”Vi vill uppriktigt diskutera viktiga frågor, missnöje, problem och lösningar på ett lugnt, respektfullt och meningsfullt sätt”.

Om det är något som Hongkongs myndigheter fått kritik för under de 100 dagar som protesterna pågått, så är det bristen på försök till dialog eller kompromiss. Enligt flera analytiker är det just denna tondövhet som fått situationen att eskalera.

När Hongkongs myndigheter nu har inlett en dialog, så gör man det på premisserna att man inte kommer ge efter för något av demonstranternas krav, vilket fått många att undra vad tanken bakom samtalen egentligen är.

Kort sagt så är annonsen ett försök att måla upp proteströrelsen som våldsam och oresonlig, medan lokala och kinesiska myndigheter är ansvarstagande och och kompromissvilliga. Se annonsen i sin helhet nedan:

Nu är kinesisk propaganda i västerländska medier förvisso inget nytt, inte ens i Sverige. Som jag uppmärksammade här på InBeijing 2016, så publicerade Svenska Dagbladet samma sommar en helsida betald av Kinas ambassad, fylld med lögner om Kinas territoriella expansion i det Sydkinesiska havet.

I början av 2017 gick danska Berlingske, en av världens äldsta tidningar, ett steg längre genom att publicera en elva sidor lång bilaga om bland annat Tibet och diplomati, även den betald av Kinas ambassad i Danmark.

Men det är oerhört svårt att förstå hur Dagens Nyheter hösten 2019 kan ta emot kinesiska pengar för att publicera denna slags propaganda, särskilt efter de många uppmärksammade hot som Kinas ambassad på sistone utfärdat mot svenska journalister och forskare vars åsikter inte faller regimen på läppen.

Nu är det förvisso ”Folkrepubliken Kinas särskilda administrative region Hongkong” som står som avsändare för annonsen i Dagens Nyheter.

Men sedan 1997 tillhör Hongkong icke desto mindre Kina, och det är därför kinesiska pengar som har bekostat denna annons, vars exakta motsvarighet för övrigt dykt upp på engelska i flera medier globalt, vilket tyder på en internationell propagandakampanj initierad från centralt håll.

Globalt spenderar Kina stora pengar på att köpa utrymme i utländska medier. Särskilt via en månatlig bilaga vid namn ”China Watch” som publiceras i dussintals tidningar världen över, inklusive stora namn som New York Times och Wall Street Journal. Denna bilaga redigeras och betalas för av China Daily, en tidning som tillhör Kinas kommunistparti.

Den som är ytterligare intresserad av dessa mekanismer kan djupdyka in i reportaget ”Inside China’s audacious global propaganda campaign” via The Guardian.

Jag har även själv skrivit närmare om detta bland annat i Expressen, i artiklar som ”Så sprider västmedier Kinas propaganda” (2017) och ”Sju av Kinas ’journalister’ jobbar ostört i Sverige” (2018).

Nedan några reaktioner från Twitter angående dagens annons i Dagens Nyheter:

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

2 Comments

  1. Hej.

    Det är ett väldigt auktoritärt språk, måste jag säga. Subtexten verkar vara ”Lyd, så blir allt bra” – någon antydan om förhandling eller mötas halvvägs eller så saknas helt. Det var länge sedan politiker här borta kunde eller vågade tala sånt klarspråk, eller ens använda aktiva ord istället för passiva.

    Att det är DN under Wolodarski som publicerar reklam för kommunistdiktaturen känns dock logiskt givet just Wolodarskis agerande mot journalister som opponerade sig när han genomdrev doktrinen om ”agendasättande journalistik” – de mobbades, trakasserades, gavs förnedrande meningslösa arbetsuppgifter och uppmanades/pressades till att sluta för att statuera exempel för övriga. Så med i fonden är det inte märkligt om han gillar Kina, särskilt inte som han regelbundet är en ivrig hejaklacksledare om ett alltmer centralkommitté-styrt EU, med vetorätt över enskilda medlemmars politik.

    En del kommentatorer i Sverige misstänker t o m att EU sneglar på Kina. Systemet med ’social poäng’ har börjat lyftas fram som en positiv förebild även här.

    Jag hoppas att den nuvarande regimen inte tappar/släpper kontrollen över de poliser och trupper som stationerats i Hong Kong, eller försöker etablera Casus Belli för en direkt ockupation. Demonstranterna och demokratikämparna är en inspiration och förtjänar allt stöd.

    Att våra politiker kryper och bugar för diktaturen för tankarna till hur såväl Hitler som Stalin bemöttes.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

Lämna ett svar till Börje P Avbryt svar