Archives for 

svenska dagbladet

Jag skriver för Expressen om kinesisk propaganda

Det är nu 500 dagar sedan Kina kidnappade förläggaren Gui Minhai. Med anledning av detta publicerar Expressen en artikel av mig om hur kinesiska myndigheter sprider propaganda i väst via medier. Detta sker dels genom att köpa plats i utländska medier, vilket det senaste året skett i exempelvis Svenska dagbladet och danska Berlingske. I andra […] Läs mer

Reaktioner på Kinas annons i SvD

Förra veckan skrev jag ett inlägg här på InBeijing om hur Svenska dagbladet sålde en hel annonssida till Kinas ambassad, som där tilläts publicera en ren propagandaartikel med rubriken ”Sanningen om problemet i Sydkinesiska havet”. Reaktionerna på annonsen blev av förklarliga skäl starka, särskilt på sociala medier. Många var inte nöjda med tidningens beslut att […] Läs mer

Kina köper helsida i SvD för att förmedla sin syn på Sydkinesiska havet

Tidigare denna månad skrev jag här på InBeijing om hur kinesisk statlig media ingått en handfull ”samarbetsavtal” med privata medieföretag i Australien. Avtalen innebär bland annat att kommunistpartiets tidning China Daily mot betalning varje månad får möjlighet att ge ut en åtta sidor lång bilaga vid namn ”China Watch” tillsammans med aktade australiensiska publikationer som […] Läs mer