Wen Jiabao sen till olycksplatsen, ljuger om sin hälsa

Då det sker jordbävningar, översvämningar eller annat elände i Kina, brukar den drabbade platsen ofta besökas av premiärminister Wen Jiabao (温家宝).

Han kallas ofta “farfar Wen”, och är tack vare sin ödmjuka stil väldigt populär bland det kinesiska folket. Han har också flera gånger visat signaler om att vilja driva Kina mot ett mer demokratiskt och liberalt håll.

Dock tog det fem dagar för Wen Jiabao innan han i torsdags dök upp på olycksplatsen för den tågolycka vid staden Wenzhou (温州) som föregående helg tog minst 40 liv.

I sitt tal förklarade han sin försening med att ha varit sjuk och sängliggande i elva dagar, och att doktorn just motvilligt gått med på att skriva ut honom från sjukhuset.

Det tog dock inte många timmar innan journalister och internetanvändare hittade officiella bilder på Wen Jiabao då han, till synes med sedvanlig energi, närvarar vid möten och tar i hand med flera utländska affärsmän och politiker under den senaste veckan.

En hel bildserie över detta finns på Ministry of Tofu, och Shanghaiist har sammanställt en kortare lista över Wen Jiabaos aktiviteter de senaste dagarna:

18 juli: Wen tar emot Iraks premiärminister
19 juli: Wen leder ett möte med Kinas statsråd om klimatförändringar och hållbar utveclking
20 juli: Wen leder en arbetssession i Kinas statsråd
21 juli: Wen företar sig ett möte med Kameruns president
24 juli: Wen tar emot en delegation från japanska handelsministeriet
27 juli: Wen leder ännu en arbetssession i Kinas statsråd

Olyckan skedde på kvällen den 23 juli. Då Wen Jiabao torsdagen 28 juli talade om att han varit “sängliggande i elva dagar”, skulle det innebära att han så varit sedan 17 juli.

The Guardian påpekar också att sjukdomen om kommentaren var märklig, eftersom de ledande politikernas hälsa vanligtvis är ett känsligt ämne.

Statlig media väljer inte att ifrågasätta Wen Jiabaos sjukdom, och China Daily publicerar i stället en bild på premiärministern som besöker barn på sjukhuset.

Vidare citerar man Wen Jiabaos löften om att en särskild utredning ska tillsättas för att gå till botten med detta, och att de ansvariga samt inblandade korrupta tjänstemän kommer straffas hårt.

Alla har dock inte förtroende för den utredning som Kinas statsråd nu ska tillsätta.

En kinesisk professor i juridik menade redan 26 juli att en särskild öppen utredningsgrupp bör tillsättas, vars utredning allmänheten skulle ha full insyn i.

Wen Jiabao i ett möte med Kameruns president, under en av de dagar han sade sig vara sängliggande

Detta vore helt i linje med artikel 71 i Kinas konstitution, menar professorn, även om denna artikel aldrig tidigare använts, och förmodligen inte kommer tas i bruk denna gång heller.

Hans förslag hade dock fått 10 000 kommentarer och postats om av 45 000 användare på Kinas motsvarighet till Twitter.

Shanghaiist har lagt upp en rad ljudinspelningar av de avlidnas som för fram sin klagan och sitt missnöje med järnvägsministeriet direkt till Wen Jiabao då han var i Wenzhou, och på Caixin finns ett bildspel föreställandes premiärministerns besök.

Annat intressant att uppmärksamma i samband med tågolyckan:

* Den officiella dödssiffran har stigit till 40.

* Kompensationen för de avlidnas familjer har höjts ett par gånger, och nu ska 915 000 yuan per dödsfall betalas ut till de anhöriga, i stället för tidigare utlovade 500 000 yuan (1 yuan = 0,98 SEK).

* Mardrömmen höll på att upprepas då ett tunnelbanetåg i dag började åka baklänges i Shanghai.

* Vagnarna på det nya snabbtåget Peking-Shanghai har sedan olyckan ofta i stort sett varit tomma, då allmänhetens förtroende verkar svikta.

* Företaget som levererade trafik- och ljussignaler på den olycksdrabbade sträckan höll en presskonferens, där de inte svarade på några frågor, men i stället svarade i mobiltelefonen då det ringde.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 800 andra artiklar? Överväg då att prenumerera på InBeijing Premium, eller att stödja sidan via Patreon eller Swish (073-0705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera