Världens 10 bästa flygbolag alla från Asien

Tidningen Business Insider gillar att göra listor, och sammanställde i helgen en lista över världens 10 bästa flygbolag.

Man börjar med att syrligt konstatera vilken låg klass amerikanska flygbolag ofta håller, och att flygbolag man ”tar bekvämlighet och service på allvar” i andra delar av världen, ”främst i Mellanöstern och Asien”.

Således är samtliga flygbolag på listan från Asien:

1 – Qatar Airways
2 – Asiana Airlines (Sydkorea)
3 – Singapore Airlines
4 – Cathay Pacific Airways (Hongkong)
5 – ANA All Nippon Airways
6 – Etihad Airways (Abu Dhabi)
7 – Turkish Airlines
8 – Emirates (UAE)
9 – Thai Airways
10 – Malaysia Airlines

Vad är det som får vinnarna att sticka ut? Stora säten och sängar är norm i de flesta planen; Asiana Airines har ett säte som nerfällt är två meter långt, och All Nippons resenärer kan hänga in kläder i privata garderober.

Cathay erbjuder sängar med ”kokong-effect”, och man kan också vinna väskor från Ermenegildo Zegna.

Vinnaren Qatar Airways erbjuder jacuzzi i sin lounge i Doha. På planen har till och med toaletterna fönster.

All Nippon Airlines ”erbjuder” också Pokémon på utsidan av sina plan!

Och just det, snyggs flygvärdinnor. Särskilt Singapore Airlines sticker inte under stol med att man väljer personal efter utseendet. Business Insider har även gjort en lista på vilket flygbolag som har snyggast värdinnor. Singapore Airlines kommer tvåa.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

5 Comments

  1. Jag har nog endast åkt med turskish airlines av de som är med på listan. Ekonomi. Det var en trevlig upplevelse. Godkänd mat. Jag blev specialbehandlad och fick kostnadsfritt hur mycket mat och sprit som helst. Så resan kändes snabb och bekväm.

    Angående listan så är det intressant att Asien innehar alla tio topplaceringar. Frågan är bara om de tagit med priserna i sin rankning? Naturligt så tycker man ju att man ska få bättre flygupplevelse ju mer man betalar. Jag har t.ex. inga problem med Ryanair som är väldigt kritiserade av sina resenärer. Kan ju inte påstå att de är särskilt service minded, men man får vad man betalar för.

    Jag har inte koll på vad alla delar i ett flygbolag kostar men spontant skulle jag gissa att personalkostnaden i snitt är betydligt lägre för de Asiatiska bolagen, vilket ger dem en liten fördel konkurrensmässigt.

    • Nej, det framgår att man tagit med lyxiga features snarare än bäst service per krona. Själv flyger jag också alltid så billigt som möjligt, skiter fullständigt i om maten är bra eller flygvärdinnan ler. Vill heller inte ha någon LCd-tv på planet, tycker det är skönare att läsa bok.

      De billigare personalkostnaderna spelar nog inte så stor roll; flygvärdinnornas lön utgör en väldigt, väldigt liten del av ett flygbolags omkostnader.

      Det handlar nog snarare om kultur, rikedom och ”ansikte”. Att det finns många nyrika i Asien som gärna vill visa det genom att slänga tiotusentals kronor på ett större flygsäte. Det skulle Kamprad aldrig göra :)

  2. Jag tyckte toalettfönstret på Qatar Airways var en trevlig överraskning. De var också ett förvånansvärt billigt sätt att ta sig till Tokyo via Doha och Osaka.

    • Visst kan det vara trevligt att titta ut genom fönstret från toaletten – om man nu använder den. Personligen tar jag bara hänsyn till två saker då jag bokar biljett: Priset och flygtiden.

      Allt annat, även maten och servicen, är ointressant. Det enda jag vill göra på planet är att få läsa en bok i fred.

Kommentera