Vad får kinesisk media skriva om etniska upplopp?

Det har varit mycket skriverier om upplopp här på InBeijing på senaste tiden, så denna fredag tänkte jag kort förklara hur instruktionerna ser ut för kinesisk media då det kommer till att rapportera om interna oroligheter.

I Kina finns ett ministerium som utfärdar direktiv till landets medier – vilka ju nästan alla är statliga – om hur dessa ska rapportera gällande känsliga frågor. Det finns dock läckor i systemet, varför dessa direktiv även cirkulerar runt på Kinas internet och mikrobloggar. De kinesiska internetanvändarna kallar syrligt detta ministerium för ”Sanningsministeriet”, efter George Orwells roman ”1984”.

Nyhetsbloggen China Digital Times plockar i sin tur regelbundet upp Sanningsministeriets direktiv och översätter dem till engelska. Då minst 35 personer i veckan miste livet efter våldsamheter mellan muslimer och kineser i den oroliga provinsen Xinjiang, utfärdades exempelvis följande direktiv till kinesiska medier:

State Council Information Office: Media and websites are only to republish domestic Xinhua News Agency wire copy regarding the riot in Shanshan County, Turpan [Prefecture], Xinjiang [Uyghur Autonomous Region]. Material from other sources must be removed without exception. Close forum threads, strictly control interactive platforms, and delete harmful contents which sow or spread rumors, contain bloody images, or seize the opportunity to attack the Party and the government. (June 26, 2013)

Detta för att myndigheterna ska ha monopol på sanningen, och kunna rapportera sin version av händelserna, vilket i detta fall är att en knivbeväpnad muslimsk mobb plötsligt attackerade myndighetsbyggnader, en polisstation och en byggarbetsplats.

Men kinesisk media har med åren blivit allt djärvare, och särskilt de få privatägda medieorganisationer som finns gillar att tänja på gränserna och ständigt utmana myndigheternas direktiv.

Detta resulterar ofta i att journalister och redaktörer förlorar jobbet, och ibland även i högljudda protester, som i januari i år, då censurmyndigheten tog bort en ledarartikel i den liberala tidningen Southern Weekly (南方周末) och ersatte den med en hyllning till kommunistpartiets ledning.

Läs mer om denna händelse här på InBeijing, där jag även postade en video: Journalister orsakar protester i Kina – video och bilder (10 januari 2013)

Här kan ni också via China Digital Times se en lista på flera hundra direktiv som Sanningsministeriet delat ut till kinesisk media den senaste tiden, alla översatta till engelska.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera