Kina har börjat bygga sitt andra hangarfartyg

Under helgen har uppgifter kommit om att Kina har börjat bygga sitt andra hangarfartyg, vid ett skeppsvarv i den nordöstra kuststaden Dalian.

Det var partichefen för provinsen Liaoning som enligt kinesisk media informerat lokala politiker om att detta fartyg kommer färdigställas till 2018. Rapporterna togs dock omgående bort från webben, men hann uppmärksammas an såväl utländsk media som kinesiska internetanvändare.

Partichefen sade också att Kina i dagsläget planerar utöka antalet hangarfartyg till fyra, och att skeppsvarvet vid Dalian även ska bygga två jagare av den avancerade modellen 052D.

liaoning-24Klicka på bilden för en närmare titt på Kinas första hangarfartyg, som invigdes i september 2012

Uppgifterna om Kinas militära förstärkning kommer givetvis i en känslig tid, då landets territoriella konflikter med en rad grannländer under det senaste året trappats upp betydligt.

I veckans nummer av The Economist finns två utmärkta artiklar som sammanfattar läget i det oroliga sydkinesiska havet med anledning av Kinas militära upprustning och allt mer aggressiva framtoning: ”The South China Sea: Hai-handed” samt ”Japan and America: Surrounded by sharks”.

Den förstnämnda artikeln innehåller även en karta över de motstridiga territoriella anspråk som länderna i regionen gör, inklusive Kinas så kallade ”nine dash line”, som innefattar en stor majoritet av hela det sydkinesiska havet.

Det var också skeppsvarvet vid Dalian som renoverade Kinas första hangarfartyg, vilket köptes från Ukraina och döptes till just Liaoning efter att det rustats upp.

InBeijing uppmärksammade invigningen av hangarfartyget Liaoning då det ägde rum i september 2012. Fartyget köptes från Ukraina redan 1998 för att ”användas som nöjespark”, men renoverades alltså sedan för att bli tjänstdugligt igen.

Det kommer dock dröja ytterligare ett tag innan Liaoning och Kinas övriga hangarfartyg är redo att operera effektivt, eftersom piloter behöver tränas i att lyfta och landa den typ av flygplan som krävs för den begränsade yta som ett hangarfartygs däck utgör.

Inklusive Kina finns det i dag elva länder som har hangarfartyg i tjänst. Av Kinas regionala antagonister har Indien två hangarfartyg och Japan ett.