Xiaomi sålde 61 miljoner smartphones i fjol, siktar på 100 miljoner i år

Lei Jun, grundare och ägare av den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi, hade ingen anledning att skräda med orden då han nu i helgen skickade ut ett öppet brev till företagets anställda via sin mikroblogg.

Xiaomi sålde nämligen 61,12 miljoner smartphones i fjol, vilket var något över målet på 60 miljoner.

Det är mer än tre gånger så många som året innan, och innebär en tredjeplats globalt efter Samsung och Apple. Också intäkterna ökade med 135 procent under fjolåret till cirka 80 miljarder kronor.

Under 2015 siktar Xiaomi på att sälja 100 miljoner smartphones, vilket enligt Lei Juns öppna brev ska ske genom en rad nya modeller och ökad närvaro på utländska marknader:

We have to consistently focus on product innovation, emphasize on making friends with our users, and strive to produce high-quality, high-performance devices with great user experience. On 4th January, we are announcing Redmi 2, and on 15th January, we will be unveiling our next flagship device. There’s no better way to start 2015 than with our newest products.

(…)

We have stepped beyond mainland China to seven other countries and regions, and have achieved success in these places. In India, we sold over 1 million smartphones in five months. This year, we will enter even more overseas markets.

Företagets framgång i Indien bygger på en tålmodig expansion där stor vikt läggs vid infrastruktur och service till kunderna även efter köpet, vilket är ovanligt för tillverkare i Xiaomis prisklass.

Dess billigaste modell Redmi 1S kostar i Kina cirka 800 kronor, medan flagskeppsmodellen Mi4 går på drygt 2 000 kronor.

Då Xiaomi nu under årets gång siktar på global expansion finns det all anledning för utländska konkurrenter att vara vaksamma. För den som är nyfiken skrev jag tidigare i år ett inlägg på Finansliv med rubriken ”Xiaomi ska sälja 100 miljoner smartphones – på Apple och Samsungs bekostnad”, som närmare förklarar hur Xiaomis affärsmodell kan komma att ta stora marknadsandelar från andra tillverkare.

Första gången jag skrev om Xiaomi för Finansliv var 2012. Då var företaget endast två år gammalt, och nu drygt två år senare är man alltså världens tredje största tillverkare av smartphones.

Under årens gång har jag kontaktat flera svenska tidningar och magasin och föreslagit reportage om Xiaomi men intresset har varit svalt. Företaget har väl helt enkelt fallit utanför svenska aktörers radar, men de senaste försäljningssiffrorna visar att denna expansiva tillverkare inte längre går att ignorera.

Se ett uppslag av mig för Computer Sweden här nedan, som skrevs för ett år sedan och innehåller en kortare beskrivning av Xiaomi. Finns även i större version via Scribd: