Nytt lågvattenmärke för kinesisk media

Att kritisera kinesisk media torde vara bland det enklaste och mest självklara som finns. Den är nästan uteslutande ägd, finansierad och kontrollerad av staten. Varje dag kommer direktiv från det så kallade ”sanningsministeriet” som bestämmer vad landets tidningar får eller inte får skriva.

Men nu i veckan kom ett nytt lågvattenmärke från China Daily, som är en av landets största dagstidningar och dessutom leder Kinas mediaexpansion i utlandet.

I måndags publicerades nämligen en artikel av Peter Hessler, som uttryckte att hans erfarenheter från Kina fått honom att bättre förstå hur stabilt det kinesiska systemet är.

Hessler är författare och reporter för The New Yorker, som tidigare bott i Kina flera år men 2011 flyttade till Egypten för att rapportera därifrån.

I artikeln görs jämförelser mellan Kina och Egypten, bland annat genom att hävda hur Kina är bättre rustat för att hantera sociala förändringar. Detta för att kinesiska staten är stark och dess makt djupt grundad.

”När större sociala förändringar uppstår tror jag att de har större möjlighet att lyckas, eftersom kineserna har en betydande politisk bas och erfarenhet av att leva i ett fungerande land”, var en av många argument som i Hessels artikel lovprisade de kinesiska myndigheterna.

Det finns bara ett problem; Peter Hessler har aldrig skrivit denna artikel.

Läsare som sedan tidigare var bekanta med Hesslers texter tvivlade på att denna artikel om det kinesiska systemets förträffliga stabilitet skulle ha skrivits av honom, och snart tillkännagjorde Hessler bluffen via sin Facebook. Artikeln är helt enkelt påhittad.

Hessler förklarar dock hur han kring nyåret blev kontaktad av en reporter på China Daily för en intervju, men att åsikterna som framförs i artikeln inte alls stämmer överens med svaren han gav:

“I want to emphasize that this article does not in any way represent a comprehensive picture of my views on China and Egypt, and I never would have agreed to such a story,” Mr. Hessler wrote. “And I want readers to understand that the terms under which I was approached — that this was a year-end interview with my friend and colleague Li Xueshun, on a range of topics — are completely different from being approached for an article specifically about Egypt and China.”

Mr. Hessler also clarified that he told the reporter he believed China’s campaign against corruption would fail because it would not bring systemic change.

The article, he said, “omitted crucial parts, including the most important point: that I believe it’s harder to make a political change in China, where the system is deeper rooted than in Egypt, and thus the flaws are also more deeply rooted. I said that this is the reason why the current anticorruption campaign will be a failure, because China is not addressing its systemic flaws.”

China Daily nöjde sig alltså inte bara med att förvränga Hesslers åsikter, utan även sätta hans byline på artikeln för att indikera att det var han som författade den.

Då Hessler sedan kontaktade China Daily för en ursäkt så togs den engelskspråkiga artikeln bort från tidningens hemsida, medan den kinesiska versionen fortfarande finns tillgänglig vid flera nyhetsportaler. Någon ursäkt fick Hessler aldrig, och China Daily har också ignorerat andra medier som kontaktat tidningen i denna fråga.

Det är visserligen vanligt att kinesisk media använder sig av falska och påhittade citat från utländska experter för att få sitt politiska system att framstå i god dager. Men att förfalska en hel artikel är något nytt.

Kanske kan händelser som denna få vissa av InBeijings läsare att omvärdera uppfattningen om nödvändigheten att konsumera kinesisk media för att få en ”nyanserad bild” av världen.

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 000 andra artiklar? Överväg då att stödja bloggen via Patreon eller Swish (0730705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera