Publicerat: Xiaomi redo för världen

I förra numret av Digital Teknik finns en artikel av mig om den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi, vars försäljningssiffror stigit från 300 000 smartphones år 2011 till över 61 miljoner i fjol. Under 2015 siktar Xiaomi på att sälja 100 miljoner smarta telefoner.

Xiaomi är ett unikt företag på många vis, som har seglat upp som en utmanare till Apple genom att erbjuda bra prestanda till väldigt låga priser. Detta på grund av besparingar vad gäller bland annat marknadsföring och försäljningskedjan:

Xiaomi har motbevisat den tidigare tesen om att det inte går att göra någon större vinst på smarttelefoner i prisklassen medel eller billig. Snabbväxaren har lyckats genom sparåtgärder som att endast lägga 3 procent av intäkterna på marknadsföring, vilken sköts främst via internet och sociala medier snarare än dyr affisch- eller tv-reklam.

Vidare sker nästan all försäljning online via företagets egen hemsida. I fjol såldes där över en miljon enheter av modellen Mi 4 inom loppet av 24 timmar. I sitt mejl sa Lei Jun vidare att utlandsexpansion är ett viktigt steg i ledet för att nå målsättningen att sälja över 100 miljoner telefoner under 2015.

Xiaomi har de senaste året ökat sin närvaro i utomlands, och fokuserar särskilt på Indien, vars framtida marknad tros likna Kina på många vis och därmed passar företagets produkter bra. Xiaomis expansion är också exempel på en trend där kinesiska tillverkare av smartphones tar över en allt större dl av den globala marknaden:

Under 2014 såldes 1,16 miljarder smarta telefoner världen över, vilket var en ökning med 25,9 procent från året innan. Samsung har fortfarande en dryg fjärdedel av den globala marknaden, följt av Apple på 16,4 procent. Men den allra största tillväxten stod kinesiska företag för, som i fjol utgjorde 40 procent av försäljningen. Sex av världens tio största tillverkare är nu kinesiska.

Artikeln kan läsas här nedan eller i större version via Scribd.

Den finns också uppdelad i två delar på Digital Tekniks hemsida: ”Utmanaren är redo för världen” samt ”Kinesiska tillverkare växer mest”.