SAS viker sig genast då Kina hotar och bötfäller utländska företag över Taiwan

Redan i januari började rapporter komma om att kinesiska myndigheter kontaktat dussintals av världens ledaste flygbolag, för att pressa dem att ändra benämning på ”Taiwan” till att tillhöra Kina snarare än att listas som ett eget land.

Detta är bara ett steg i ledet i Kinas ambition att frysa ut Taiwan, sedan den nya regeringen under president Tsai Ing-wen på flera vis försökt minska landets ekonomiska och politiska beroende av Kina. Bland annat kommer Kina för andra året i rad att blockera Taiwans deltagande i Världshälsoorganisationens årliga stormöte WHA.

Reaktionen hos berörda flygbolag har varit blandad. Faktumet att många av dem inte vikit sig för Kinas krav, har fått regimen i Peking att under veckan trappa upp sin kampanj. Under gårdagen publicerade statliga tidningen Global Times en lista på 23 flygbolag som hörsammat kraven, och 15 som så ännu inte gjort.

Global Times lade också till en ”deadline” på 25 maj – alltså imorgon – för de återstående 15 flygbolagen att ändra benämningen av Taiwan på hemsidor och i bokningssystem.

Tidigare rapporter i kinesisk media har varnat för att bolag som inte ändrar benämning på Taiwan kan komma att straffas genom ”närmare administrativ granskning”. South China Morning Post intervjuar en professor som varnar för att flygbolagen kan komma att drabbas genom indragna trafikrättigheter som innebär mindre flyg till Kina, som är en allt viktigare marknad för flera av dessa aktörer.

På listan över flygbolag som inte hörsammat kraven återfinns exempelvis flera amerikanska och japanska flygbolag. I andra änden finns Scandinavian Airlines (SAS), som nästan till hälften ägs av den svenska, norska och danska staten, och nästan genast gav efter för Pekings hot.

Sedan dess har såväl Sveriges Radio som svenska tidningar kontaktat SAS för en förklaring, men främst fått krystade svar om internationella standarder, samt att ”flera” aktörer hört av sig och velat se en ändring. SAS hållning i denna fråga sammanfattas bäst via följande tweet:

SAS resonerar alltså enligt följande: Eftersom flera andra flygbolag accepterar politiska krav från världens största diktatur, så gör vi också det. Detta är en mycket farligt resonemang. Det är oerhört nativt att tro att denna sorts krav från Kina kommer upphöra bara för att man accepterar dem.

Givetvis är det precis tvärtom: Kinas myndigheter provar sig just nu fram till vilken grad man kan använda den attraktiva kinesiska marknaden som hållhake för att ställa krav av olika slag på utländska företag, myndigheter och organisationer. Ju större framgångar man har, desto mer kommer man använda sig av denna taktik.

Trenden är ingalunda begränsad till flygbolag. Som jag uppmärksammade här på InBeijing i mars, så sparkade hotellkedjan Mariott på order av Kina en av sina anställda i USA för att han ”gillat” en tweet om Tibet på arbetstid. Mariott lydde genast, eftersom flera hotellkedjor tidigare i år fått sin bokningssajter nedstängda(!) i Kina sedan de listat Taiwan som ett land.

I en kanske ännu mer märklig affär så utfärdade klädkedjan GAP nyligen en ursäkt för att en samling t-shirts som såldes i Kanada avbildade Kinas karta på ett ”inkorrekt” vis, det vill säga utan Taiwan och Sydkinesiska havet. GAP inte bara drog in kollektionen, utan förstörde även t-shirtarna ifråga.

Sannolikt rusigt av sina framgångar, gick kinesiska myndigheter under gårdagen ännu längre genom att bötfälla ett japanskt företag för att de märkt sina produkter med ”Made in Taiwan”, och därmed insinuerade att ön är ett land och inte tillhör Kina:

Vi har alltså kommit till en punkt där Kina har möjlighet att med ekonomiska hot diktera hur t-shirtar som säljs i Kanada ska se ut, eller vilka av sina amerikanska arbetare som en internationell hotellkedja ska sparka.

Egentligen har vi oss själva – eller i alla fall myndigheter och företag som SAS – att skylla för denna utveckling. Om alla företag lägger sig lika platt som SAS för den kinesiska regimens politiska krav, så är det ju självklart att Peking snart återkommer med ännu fler krav.

Anledningen till att flera amerikanska flygbolag inte hörsammar de kinesiska kraven, är att vita huset öppet gick ut och avfärdade dessa krav som ”orwelliskt nonsens”. USA stödjer även att Taiwan ska kunna delta som observatör i WHA.

Att den svenska regeringen eller något stort svenskt företag skulle visa samma ryggrad framstår som osannolikt. Därmed underminerar vi i längden vår egen yttrandefrihet och kanske även delar av vår politiska självständighet.

Som jag tidigare många gånger påpekat här på InBeijing – och som Sveriges Radio nyligen skildrade i sitt program Konflikt – har Sverige på senare tid visat en stor undergivenhet mot Peking på allehanda områden; bland annat har Skatteverket nyligen bytt namn på Taiwan till ”provins i Kina”.

Sammantaget leder utvecklingen till att svenska företag får beröm av statlig kinesisk media – mycket riktigt följt av ännu fler politiska krav: