NEVS i Trollhättan köps av Kinas rikaste man, som också är medlem i kommunistpartiet

Det verkar ha förbigått många att NEVS (National Electronic Vehicle Sweden) i veckan fått nya ägare. I tisdags rapporterade företaget via sin hemsida att det kinesiska konglomeratet Evergrande Group köpt 51 procent av aktierna i NEVS, och därmed blir dess nya majoritetsägare.

NEVS grundades 2012, efter att den svensk-kinesiske affärsmannen Kai Johan Jiang köpt upp vad som återstod av konkursboet SAAB Automobile. Jiang har sedan dess varit majoritetsägare i företaget, men kommer nu endast inneha 49 procent genom sitt företag NE Holding, enligt pressmeddelandet.

South China Morning Post noterar dock att NEVS de facto tidigare ägts av ett konsortium bestående av bland annat lokala myndigheter i staden Tianjin, telekomföretaget China Unicom och en kinesisk tankesmedja tillhörande landets kabinett.

Det kostade Evergrande 930 miljoner dollar att köpa loss 51 procent av ägarskapet från detta konsortium, varav närmare hälften redan betalats.

Stefan Tilk, NEVS vd, framhåller att den nya majoritetsägaren innebär nya finansiella muskler, som givetvis kan komma till nytta under företagets utbyggnadsfas.

Evergrande har nämligen tillgångar på över 2 000 miljarder svenska kronor och återfinns på plats 230 på Fortune Global 500, en rankinglista över världens största företag.

Förra månaden rapporterades att Evergrandes ägare och ordförande Xu Jiayin passerat Jack Ma som Kinas rikaste man enligt Forbes. Hans förmögenhet skrevs då till 42,5 miljarder dollar jämfört med 36,7 miljarder dollar för Alibabas ägare Jack Ma.

Men den nya majoritetsägaren är inte helt okontroversiell. Såväl Xu Jiayin som hans företag har nära band till Kinas kommunistparti.

Xu är själv medlem i kommunistpartiet och har varit partisekreterare i Evergrande sedan 2002.

Vidare är Xu också en av drygt 2 200 ledamöter i Kinesiska folkets politiskt rådgivande konferens, landets högsta konsultativa organ som varje år sammanträder tillsammans med den Nationella folkkongressen.

Kinas kabinett har utsett Xu Jiayin till en ”National Model Worker”, och Xu har i sin tur uttryckt lojalitet för partiets ledarskap med president Xi Jinping som kärnledare, uppger Reuters.

Detta har fått Office of the US Trade Representative att varna för Evergrande som ett av företagen vilka kinesiska myndigheter använder för att förvärva utländsk teknik, i syfte att verkställa den kontroversiella industriplanen Made in China 2025.

Varningen kom i samband med att Evergrande i november anklagades för att strypa finansieringen Faraday Future, en start-up inom elbilar baserad i Kalifornien.

The Verge beskriver hur Evergrande investerade i Faraday Future 2017, men nu försöker driva företaget i konkurs för att kunna lägga beslag på cirka 400 patent som denna start-up har tagit fram inom området.

Detta framhölls av amerikanska myndigheter som ”ett illustrativt exempel” på hur Kina investerar i amerikanska teknikföretag med främsta syfte att lägga vantarna på dess teknologi och intellektuella rättigheter.

The Verge utvecklar, och citerar Xu Jiayins lojalitetsförklaringar till Kinas kommunistparti:

China’s government has pushed the country’s domestic car industry to heavily invest in “new energy vehicles” in recent years, and so deals like the one with Faraday Future were encouraged, even as overseas investments trended downward, according to the report. The report also highlights Evergrande chairman Hui Ka Yan’s close connections with the Chinese Communist Party (CCP) as evidence that the Chinese government may have influenced the deal, including a speech where he said that “everything that Evergrande and I have, it is all given by the Party, given by the State, given by society.”

Jiangs vision med NEVS är att bli en av världens ledande tillverkare av elbilar. Sedan 2012 har NEVS dock inte sålt en enda bil. Företaget har istället varit upptaget med att leta investerare, bygga fabriker och ordna med olika sorters tillstånd eller samarbeten.

Man har också kommit en bit på vägen (pun intended). Förutom den gamla SAAB-fabriken i Trollhättan så har NEVS även byggt en fabrik i Tianjin, och började i fjol med byggnationen av ytterligare en fabrik i Shanghai.

Karl Johan Jiang uppgav i våras att han siktar på att producera 220 000 bilar i Tianjin under 2019, vilket i så fall skulle göra lokalerna där till världens största elbilsfabrik. I förlängningen, sade Jiang, ska ”ungefär lika många” bilar även byggas vid fabriken i Trollhättan.

Också den nya fabriken i Shanghai ska ha en kapacitet på omkring 200 000 fordon om året.

Xu Jiayin, Kinas rikaste man och tillika medlem av landets kommunistparti, äger nu NEVS i Trollhättan.

Tanken är alltså – vilket NEVS informationschef också uppgav förra månaden – att först starta produktionen i Kina för att sedan utvidga den även till Trollhättan.

Redan i dag anställer dock NEVS 660 anställda och 40 konsulter i Trollhättan, som bland annat jobbar med att utveckla företagets nästa bilmodell.

NEVS första modell kommer vara en elektrisk version av SAAB:s modell 9-3. Företagets vision är att konkurrera med kvalité snarare än lyx, genom att bygga elbilar i prisklassen 200 000 kronor som en bredare allmänhet ska ha råd att köpa.

Evergrandes investering i NEVS innebär sannolikt att företaget får välbehövligt kapital för att starta sin produktion av elbilar.

Det innebär samtidigt att företaget nu ägs av en man med stor rikedom och makt, vars lojalitet ligger hos Kinas kommunistparti och vars företag tidigare på goda grunder anklagats för teknikstöld.

Fotnot: Hui Ka Yan är Xu Jiayins kantonesiska namn, då han är bosatt i Guangzhou.