Nyårskrönika: Årets 10 populäraste artiklar på InBeijing

Nyårskrönikorna duggar tätt i dessa dagar, och även jag tänkte dra mitt strå till stacken genom att lista det gångna årets mest lästa artiklar här på InBeijing.

Men först något om besöksstatistiken. Under 2018 mer än fördubblades antalet dagliga sidvisningar från 435 till 948, vilket hade mycket att göra enstaka händelser som bråket med en kinesisk turistfamilj i Stockholm. Jag räknade därför inte med att trafiken skulle öka även under 2019.

Icke desto mindre har InBeijing i år haft 1 122 sidvisningar om dagen i genomsnitt, och befäster därmed statusen som Sveriges i särklass största sida gällande Kina.

Antalet dagliga sidvisningar per månad och år sedan InBeijing startade, enligt WordPress egna mekanism för statistik.

För detta vill jag givetvis tacka er läsare, för såväl läsning som delningar av innehållet på InBeijing.

Ytterligare en anledning till besöksstatistiken är att jag fick bra gehör då jag i juli bad om hjälp med att expandera InBeijing. Sedan dess har det stöd jag får via Patreon mer än fördubblats – i dag sponsrar 86 läsare sidan med drygt 400 dollar i månaden, pengar som gör att jag kan lägga mer tid på att skriva här.

Som ni säkert förstår så handlar det här om en snöbollseffekt. Ju mer sponsorer jag får, desto mer tid kan jag lägga ner på att skriva, vilket i sin tur leder till att ännu fler personer blir intresserade av att stödja InBeijing.

Om du under årets gång haft behållning av mina inlägg, överväg därför att sponsra InBeijing via Patreon. Vid ett stöd på 750 dollar i månaden kommer jag varje vecka att skicka två unika nyhetsbrev till alla sponsorer – ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om vad som händer kring Kina i en tid då landet blir allt viktigare och tar allt större plats i omvärlden.

Nåväl, nog med så kallat “tiggeri” för denna gång. Se nedan en kort sammanfattning av de tio artiklar här på InBeijing som haft flest läsare under 2019:

1)Kina kan bygga upp till 500 nya kolkraftverk innan år 2030” (29 mars) – Miljö och klimat har varit populära ämnen i nyhetsflödet detta år. Så även på InBeijing, då denna artikel om Kinas planerade expansion av kolkraft fått över 32 000 sidvisningar. Planerna innefattar byggnationen av mellan 300 och 500 kolkraftverk till år 2030. Det innebär potentiellt att Kinas koldioxidutsläpp ökar med en fjärdedel fram till samma år, trots att landet redan i dag är världens största miljöbov. Detta omöjliggör i sin tur infriande av en rad globala utsläppsmål.

2)Sweden now grants refugee status to all Uyghurs from Xinjiang” (17 mars) – Då något riktigt viktigt sker i Sverige, händer det att jag på InBeijing skriver artiklar även på engelska. Detta skedde bland annat i mars, då en familj uigurer bosatta i Sverige höll på att utvisas till en osäker framtid i Kina. Texten plockades upp av flera utländska medier, och kan eventuellt ha bidragit till att familjen fick stanna i Sverige. Tänk, ibland kan även en “swishjournalist” göra skillnad!

3)Taiwan har världens bästa sjukvård, Sverige på plats 28 av 89 länder” (8 augusti) – Överlag så är artiklar på InBeijing med någon slags svensk vinkling särskilt populära. Så var fallet när jag återgav och utvecklade mina tankar kring en internationell ranking om sjukvård, vilket ju är en svensk paradgren där Sverige inte längre nödvändigtvis ligger i topp.

4)Kina öppnar världens största flygplats, ska öka antalet årliga flygresor till 1,6 miljarder” (26 september) – En annan kategori som ofta är populär är artiklar om “världens största” städer, byggnader eller som i detta fall flygplats. Daxing International Airport slog under hösten upp portarna i södra Peking, och ska i framtiden kunna hantera 100 miljoner resenärer årligen. Detta är bara ett steg i ledet i kinesiska myndigheters uttalade ambition att öka landets flygtrafik; år 2037 beräknas 1,6 miljarder flygresor ske årligen i Kina, jämfört med 600 miljoner i fjol och blott 268 miljoner år 2010.

5)Om Zara Larsson och Sarah Sjöströms samarbete med Kinas regim” (22 april) – Ytterligare en artikel med svensk koppling, angående hur några av våra mest folkkära kändisar säljer sig själva till det omtalade kinesiska telekombolaget Huaweis annonskampanjer. Detta skedde efter att det bland annat avslöjats hur Huawei de facto ägs av kinesiska staten, samt att företagets utrustning spelar en viktig roll i förföljelsen av uigurer i västra Kina.

6)Första konkreta bevisen för att Huawei bedrivit spionage i Europa” (1 maj) – Det har varit ett stort intresse för just Huawei här på InBeijing under det gångna året. Inte mindre än tre artiklar som fokuserar på företaget återfinns på denna tio i topp-lista. Just denna handlar om uppgifter från Europas största telebolag Vodafone, om hur Huaweis mjukvaror i Europa innehållit så kallade bakdörrar för att kringgå säkerhetskontroller och därmed få tillgång till datasystem eller krypterad data.

7)När Huaweis nordiska chefer intervjuas med dolda kameror” (28 november) – Ännu en skandal som Huawei varit inblandad i under årets gång var den intervju som SVT genomförde med företagets chefer i Norden, som var ovetande om att det fanns en dold kamera i rummet. Annars hade de kanske inte återgivit kinesiska regimens propaganda på en rad punkter, inklusive övervakning och förföljelsen av miljontals muslimer i Xinjiang. En av cheferna sade även att det fanns en “tredje hand” bakom protesterna i Hongkong.

8)Här ljuger Kinas ambassadör för svenska medier inbjudna till ambassaden” (29 maj) – Lögner är inte ovanliga bland regimens hejdukar, vilket Kinas ambassadör visade prov på då han bjöd in er rad journalister till ambassaden för att tala om handelskriget med USA. I denna artikel återger jag flera av ambassadörens lögner, samt visar hur detta fenomen – alltså att journalister bjuds in till kinesiska ambassader för “instruktioner” om hur de bör rapportera i vissa frågor – har blivit allt vanligare världen över på senare tid.

9)Dagens Nyheter publicerar propaganda betald av Kinas myndigheter” (20 september) – Dagens Nyheter hade nog inte riktigt räknat med så pass mycket kritik, efter att man mottog kinesiska pengar för att återge propaganda om situationen i Hongkong i form av en betald helsidesannons. Även denna annons var fylld med lögner angående exempelvis efterlevnaden av de internationella avtal som Kina slöt med Storbritannien i samband med överlämningen av Hongkong 1997. Bara hoppas att Dagens Nyheter funderar en extra gång innan de publicerar kinesisk propaganda i framtiden.

10)Kinas storsatsar på Almedalen med hjälp av svensk pr-byrå” (29 juni) – Dagens Nyheter ligger dock på efterkälken som medlöpare åt Kina regim i jämförelse med pr-byrån Scandhof, som gjorde allt för att hjälpa den kinesiska ambassaden att nå ut med sitt budskap under politikerveckan i Almdalen denna sommar. Ordförande Adam Hofmann försvarade med en dåres envishet uppdraget, bland annat genom att påstå att Kinas närvaro i Almedalen är “helt opolitiskt” utan blott handlar om handel och liknande samarbeten.

Gott nytt år alla läsare, med hopp om att antalet besökare på InBeijing kan öka även år 2020!

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 800 andra artiklar? Överväg då att prenumerera på InBeijing Premium, eller att stödja sidan via Patreon eller Swish (073-0705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

1 Comment

Lämna ett svar till Hans Fredrikzohn Avbryt svar