Tips för att hjälpa om du är orolig för coronaviruset

OBS: Texten presenteras i samarbete med Aria Hodgson

Coronavirusets utbrott betyder att livet förändras för oss alla i ett tag. Det kan få dig att känna dig ångestfylld, stressad, orolig, ledsen, uttråkad, ensam eller frustrerad.

Det är viktigt att komma ihåg att det är okej att känna på det här sättet och att alla reagerar olika. Kom ihåg att denna situation är temporär och – för oss flesta – kommer dessa svåra känslor att passera.

1. Håll kontakt med människor

Att underhålla hälsosamma relationer med människor vi litar på är viktigt för vårt mentala välbefinnande, så fundera över hur du kan hålla fast i kontakten med vänner och familj medan du måste stanna hemma.

Du kan prova mobilsamtal, videosamtal eller sociala medier istället för att träffas personligen – oavsett om det är med människor du träffar ofta eller gamla vänner.

2. Prata om din oro

Det är vanligt att känna sig orolig, rätt eller hjälplös inför den rådande situationen. Kom ihåg att det är okej att dela din oro med andra som du litar på – det kan till och med hjälpa dem också.

Om du inte kan prata med någon du känner eller om du känner att det inte hjälper, så finns det flera hjälplinjer du kan prova istället.

3. Stötta och hjälp andra

Att hjälpa någon annan kan gynna dig själv lika mycket som dem, så försök att var lite mer förstående inför andras oroskänslor eller beteende i den här tiden.

Försök att komma på saker du kan göra för att hjälpa dem i din närhet. Finns det någon vän eller familjemedlem du kan skriva till? Finns det några grupper du kan gå med i för att stötta andra lokalt?

Kom ihåg, det är viktigt att göra detta i linje med de officiella riktlinjerna kring coronaviruset för allas säkerhet.

4. Var förberedd

Att gå igenom följderna av att stanna hemma borde hjälpa dig att känna dig mer förbered och mindre orolig. Tänk igenom en vanlig vecka: hur påverkas vardagslivet och vad behöver du göra för att lösa eventuella problem?

Om du inte redan har, så kan det vara en god idé att prata med din arbetsgivare, för att förstå dina rättigheter och hur sjukpenning fungerar. Få också tag på väsentligheter i vardagen så att du klarar dig när du är hemma.

Du kan också fundera över vem du kan få hjälp från lokalt och människor du känner. Flera lokala hjälpgrupper upprättas. Försök att komma ihåg att detta avbrott borde bara vara temporärt.

5. Några alternativa sätt

Det finns också några andra alternativ som inomhussport, hjärnspel osv. Vissa känner glädje och ro av att laga med alternativa oljor som cbd olja (kan köpas från Cibdol.se i sin renaste form), vilket verkar ha en avkopplande effekt. Trots att det inte är fullständigt bevisat, så har det även helande och stress lindrande effekter.

Du kan också påbörja nya intressen och hobbys som målning eller lära dig nya språk hemma. Alla dessa olika aktiviteter får dig att glömma dessa svåra tider.

6. Ha koll på din kropp

Vår fysiska hälsa har stor effekt på hur vi mår. I dessa tider kan det vara lätt att trilla in i ohälsosamma mönster och beteenden som i slutändan får dig att må sämre.

Försök att äta hälsosamma, välbalanserade mål. Drick tillräckligt med vatten och träna regelbundet. Undvik rökning eller droger och försök att inte dricka för mycket alkohol

Du kan lämna ditt hus, ensam eller med människor från ditt hushåll, för att uträtta 1 form av fysisk träning varje dag – en promenad, en löptur eller en cykeltur. Men var noga med att hålla 2 meters avstånd från andra. Du kan också prova på en av våra enkla 10-minuters hemmaträningsprogram.

7. Håll dig till fakta

Hitta en trovärdig källa som du kan lita på – som regeringens hemsidor – och faktakolla alltid information du får från nyhetsflöden, sociala medier eller andra människor. Tänk på hur potentiellt felaktig information kan påverka andra också. Försök att inte dela information utan att kontrollera källan mot trovärdiga källor.

Du kanske också ska överväga att begränsa tiden du spenderar på att titta, läsa och lyssna på rapportering om utbrottet, även på sociala medier, och fundera på att stänga av nyhetsaviseringarna på din mobil.

Du skulle kunna utse en särskild tid varje dag då du läser uppdateringar. Eller begränsa dig själv till att endast kolla ett par gånger om dagen.

8. Försök att glömma svåra känslor

Oro för coronavirusets utbrott är fullkomligt normalt. Däremot kan vissa människor uppleva intensiv ångest som kan påverka deras dagliga liv.

Försök att fokusera på sakerna du kan kontrollera, som ditt beteende, vem du talar med och var och hur ofta du tar del av information

Uppskattade du denna eller någon av InBeijings över 1 800 andra artiklar? Överväg då att prenumerera på InBeijing Premium, eller att stödja sidan via Patreon eller Swish (073-0705573). Ditt stöd gör att jag kan skriva här oftare och längre.

Bli först med att kommentera

Kommentera