I och med den nya säkerhetslagen blir Hongkong ännu mer likt det kinesiska fastlandet.

Nationell säkerhetslag införs i Hongkong nästa vecka – här är de mest oroande delarna

Jag har tidigare här på InBeijing skrivit om den nationella säkerhetslag som Kina förra månaden meddelade att man planerar påtvinga Hongkong via dekret, snarare än att gå genom stadens lagstiftande församling.

I långa texter för Fokus och Dagens Arena, intervjuade jag nyligen lokala advokater och aktivister som uttrycker farhågor för att de gummiparagrafer som ofta används för att sätta dit för myndigheterna besvärliga individer och organisationer på fastlandskina nu även kommer bli verklighet i Hongkong.

Den nationella folkkongressens ständiga utskott sammanträder i Peking 28-30 juni. Det är högst sannolikt att man under detta möte kommer anta den nationella säkerhetslagen för Hongkong. Detta dels för att man vill ha den på plats innan årsdagen för stadens överlämning till Kina 1 juli, dels eftersom man vill minimera den tidsram inom vilken diskussion kan föras och motstånd organiseras innan lagen implementeras.

Då den allomfattande lagen nu är nära att träda i kraft, har flera uppgifter läckt ut om dess innehåll bara under de senaste dagarna. Låt mig nedan sammanfatta de största orosmomenten bland lagens kritiker:

1) Lagens innehåll kommer inte presenteras vare sig för stadens invånare eller dess lagstiftande församling innan den införs. Det ger inte bara politikerna i Peking fri lejd att utforma lagen precis som de vill. Det innebär också ett rejält övertramp mot ”ett land, två system”, då det uppges att den nationella säkerhetslagen kommer överskrida Hongkongs egen grundlag Basic Law om motsättningar uppstår.

2) Personer misstänkta för att bryta mot lagen kommer kunna hållas i särskilda interneringsanläggningar, så länge som myndigheter och polis anser det vara nödvändigt. Detta enligt flera källor till South China Morning Post, som vidare berättar att särskilda faciliteter för att anhålla och förhöra dessa personer ska upprättas, snarare än att de ska anhållas vid vanliga polisstationer.

Detta borgar givetvis för utomrättsliga gripanden där misstänkta hålls arresterade längre än vad Hongkongs lagar tillåter. Samtidigt underlättar det för polis och förhörsledare att genomföra den psykiska och fysiska tortyr som är vanligt mot personer som grips för liknande brott i Kina.

3) Peking förbehåller sig enligt uppgift rätten att i ”särskilda fall” föra misstänkta individer till Kina, för att ställa dem inför rätta i kommunistpartiets domstolar. Vid sidan om en nationell säkerhetslag, kommer alltså ett utlämningsavtal med Kina i praktiken att införas, vilket ju var det som till en början startade den våldsamma proteströrelse som skakat om staden sedan förra sommaren.

Rent konkret så innebär detta att kinesiska myndigheter inte behöver kidnappa nästa Gui Minhai i ett tredje land och ta honom till Kina i hemlighet. Det går nu lika bra att helt enkelt gripa honom i Hongkong och föra honom till Kina, helt i enlighet med den nya nationella säkerhetslagen.

4) Enligt Hongkongs säkerhetsminister kommer en hemlig polisstyrka formas i Hongkong för att upprätthålla den nationella säkerhetslagen. Vidare ska en särskild kommission upprättas för att garantera den nationella säkerheten, vilken ska ledas av regeringschefen Carrie Lam och bland annat en ”rådgivare” som utses av Peking.

Tillsammans kommer denna hemliga polisstyrka och kommission ha befogenheter att utreda, utbilda samt samla information och underrättelser. Givet den hemliga naturen samt så kallade rådgivare utsedda av Peking, så är det uppenbart att kinesiska myndigheter kommer ha en stor om inte total makt över de nybildade organen.

5) Den nationella säkerhetslagen kommer även ”utan undantag” att omfatta utlänningar, enligt Tam Yiu-chung, som är Hongkongs enda delegat i den nationella folkkongressens ständiga utskott. Förutom politisk aktivism, innebär detta att allt från utländska företag till medieorganisationer kan förvänta sig en liknande behandling i Hongkong som på det kinesiska fastlandet.

6) I september hålls val till Hongkongs lagstiftande församling, vilket beskrivs som det viktigaste valet sedan proteströrelsens början i fjol. Opinionsundersökningar visar att pro-demokratiska kandidater har möjlighet att knipa en majoritet i parlamentet, vilket gett upphov till spekulation om hur etablissemanget ska påverka processen för att hindra detta.

Tam Yiu-ching var i veckan vänlig nog att antyda även hur detta kommer ske, då han gav vid handen att kandidater som inte stöder den nya nationella säkerhetslagen riskerar diskvalificeras från valet. Det kan alltså bli omöjligt för kandidater som nu eller tidigare har uttryckt skepsis mot lagen att väljas in i parlamentet, vilket skulle säkerställa att det fylls med politiker som är lojala mot Peking.

Många av dessa politiker fortsätter dock att – tillsammans med kinesiska myndigheter och medier – påstå att det nationella säkerhetslagen har stöd bland Hongkongs befolkning. Det är då berättigat att fråga sig varför man inte tillåter stadens invånare och lokalpolitiker att ens se, och än mindre kommentera eller rösta om lagen, innan man från centralt håll inför den via dekret:

Hongkongs politiska och civila rättigheter har under de senaste åren inskränkts bit för bit. Men nu är det på allvar. Aldrig tidigare har en så pass tuff och allomfattande lag varit så nära att implementeras. Bill Bishop, författare av det inflytelserika nyhetsbrevet Sinocism, kommenterade i veckan saken på följande vis:

In just over a week Hong Kong may be a fundamentally different place when it comes to the official control Beijing has over it. I would not be surprised if the authorities will move quickly to find example cases under the new law to make it clear to everyone else the costs of being on the wrong side of the CCP.

Räkna med att flera personer på kort tid kommer råka illa ut efter att lagen införs. Och att detta på riktigt kan bli slutet för Hongkong såsom många lärt känna och uppskatta staden.