Kina investerar i spel och inspirerar utvecklare av casinospel

OBS: Texten är skriven av Adam Andersson

Sydostasien med Kina i spetsen är världens snabbast växande spelmarknad. Enligt analysföretaget Newzoo står Kina för en fjärdedel av världens totala spelkonsumtion. För att vidga sin marknad har kinesiska tech-bolag investerat i både nationella och internationella spelföretag. Flera av dessa har grundats i Norden. Samtidigt har spelstudios låtit sig inspireras av Asien och dess kulturer, och det märks framför allt på casinomarknaden.

Spelautomater med asiatiska teman

Sverige har en marknadsledande position när det kommer till casinospelsutveckling. Flera spelföretag utvecklar spelautomater och bordsspel till spelbolag i Sverige och runt om i världen. Växjöföretaget Play’n GO är en av dessa och de har satsat på att utveckla spelautomater. Deras Leovegas Book of Dead är en av de mest spelade videoslotarna. Spelet består av fem rullar och har totalt tio vinstlinjer. Spelet handlar om den kända äventyraren, Rich Wilder, som ska utforska egyptiska pyramider i jakten på den ökända boken. Spelautomaten är en av flera med Rich Wilder i huvudrollen. Det finns spelautomater som tar honom över hela världen, bland annat till Asien.

Play’n GO, som har vunnit priser för bästa mobilspel, ligger även bakom spelautomater med andra teman. Deras spel Golden Legend och Imperial Opera har en nära anknytning till Kina. I Golden Legend presenteras spelarna för kinesiska drakar, tigrar och sköldpaddor. I Imperial Opera har utvecklarna låtit sig inspireras av landets långa historia med teatrar och opera. Kinesisk opera härstammar från Ming-dynastin och kännetecknas av sin blandning av teater och musik. Andra spelautomater som har hämtat inspiration från asiatiska kulturer är Chinese New Year, Fu Er Dai och Big Win Cat.

Kina investerar i Norden

Av alla kinesiska bolag som investerar i spel är Tencent ett av de allra största. Deras hittills största spelförvärv var av Riot Games, 2011. Riot Games är ett amerikanskt spelföretag som ligger bakom spel som League of Legends och Valorant. Under 2019 investerade Tencent stort i nordiska spelföretag. De äger numer en tredjedel av svenska Fatshark, som både utvecklar egna spel och samarbetar med andra. Några av deras mest kända titlar är Bionic-serien och Terminator: Salvation. De har köpt upp Malmöföretaget Sharkmob och nu senast norska Funcom. Tencent köpte 29 procent av Funcoms aktier och är den största delägaren. Spelföretaget grundades 1993 och inriktar sig på MMORPG-spel.’

Tillväxten för nordisk, och framför allt svensk, spelutveckling har ökat under de senaste fem åren. Spelet Minecraft är en av de största framgångssagorna och utvecklaren Mojang såldes till Microsoft för en rekordsumma på 2,5 miljarder dollar, 2014. 2019 hade det sålts i över 176 miljoner exemplar. Det unika sandlådespelet lanserades i Kina under namnet Myworld, 2016. Spelet distribueras genom det kinesiska bolaget Netease, som även har gett ut Starcraft och World of Warcraft. Minecraft är inte det enda spelet från Sverige som har slagit igenom internationellt. Det finns flera andra exempel, såsom Candy Crush Saga och Battlefield, och kinesiska bolag vill inte gå miste om chansen att ytterligare succéspel utvecklas.

Asien, och framför allt Kina, är en viktig spelare inom spelindustrin. Inte nog med att det investeras i start-ups och etablerade spelstudios. Det är också en inspirationskälla till nya spel – både med kulturella, moderna och historiska teman.